Hypnagogia Skrevet September 16, 2012 Rapporter Share Skrevet September 16, 2012 (endret) Hei! Gjelder en 4E-FE motor i en Toyota Corolla 95. Problem: Kjølevæsken forsvinner Verdt å vite: Det ser ikke ut til å dryppe fra bilen, altså har jeg ikke kunne funnet noen åpenbar lekasje, men, når bilen er skikkelig varm så "bobler" det i ekspansjonstanken. Det vil si, tanken er kald, men det kommer det som kan ligne på luftbobler fra røret som går ned i tanken. Om dette er luft, eller om det er damp skal jeg ikke si for sikkert. Men det fortsetter selv med motoren AV og betinges derfor ikke at det er kompresjon i motoren, så lenge motoren er skikkelig varm. Det ser ut som at vannet altså "fordamper" fra ekspansjonstanken over tid. Det er blitt forsøkt å bytte termostat, koblet fra inntaksslangen på radiatoren og spylet gjennom med vann, vannet går fint gjennom. Man kan altså måtte fylle på vann titt og ofte, det vil si flere ganger i uken.. Men motoren går jevnt, temperaturen er fin (i følge sensoren) og det er egentlig ikke noe mer merkbart problem en at vannet forsvinner. Man merker ingenting før motoren blir skikkelig varm, da begynner det å "bobble" til i ekspansjonstanken og især om tanklokket er av, så tømmes den tom realtivt fort (blåser ut) og la det igjen være sagt, motoren kan skrues av og problemet fortsetter. Forøvrig er pluggene tørre og fine samt motoroljen er kjempefin. Forslag? På forhånd, takk for hjelpen! Endret September 16, 2012 av Hypnagogia Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 16, 2012 Rapporter Share Skrevet September 16, 2012 Kompresjonen som går i kjølevæskesystemet. Defekt toppakning. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 16, 2012 Rapporter Share Skrevet September 16, 2012 Hei. Sier du at temperaturen i ekspansjonstanken din er kald uansett? Har denne helt lukket kjølesystem med trykksatt ekspansjonstank eller delvis lukket kjølesystem med åpen ekspansjonstank? Uansett vil det naturlige være å kontrollere og evt. skifte ut radiatorlokket som en start, holder ikke dette tett vil det lett bli dambobler i systemet og vann vil fordampe, andre steder det kan lekke, gjerne sprekk eller lignende over vannivået vil gi im nimal eller ingen synlig lekkasje. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet September 16, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2012 Kompresjonen som går i kjølevæskesystemet. Defekt toppakning. Som jeg nevnte i første post, selv om motoren slåes av (ikke komprimerer) så fortsetter boblingen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet September 16, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2012 Hei. Sier du at temperaturen i ekspansjonstanken din er kald uansett? Har denne helt lukket kjølesystem med trykksatt ekspansjonstank eller delvis lukket kjølesystem med åpen ekspansjonstank? Uansett vil det naturlige være å kontrollere og evt. skifte ut radiatorlokket som en start, holder ikke dette tett vil det lett bli dambobler i systemet og vann vil fordampe, andre steder det kan lekke, gjerne sprekk eller lignende over vannivået vil gi im nimal eller ingen synlig lekkasje. Det er ikke trykksatt ekspansjonstank. Temperaturen i ekspansjonstanken er kald, men.. Er trolig varm damp det som slipper ut av slangen (som går ned i ekspansjonstanken). Lokket er nytt. Har du noen andre forlag Einar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 16, 2012 Rapporter Share Skrevet September 16, 2012 Som jeg nevnte i første post, selv om motoren slåes av (ikke komprimerer) så fortsetter boblingen... Står jo fortsatt trykk i systemet så det er jo normalt. Ryker det hvitt av den da? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.