Gå til innhold

Bygge rimelig anlegg i Volvo 740

Ranger emnet

Stian Green

Anbefalte innlegg

Det spiller ingen rolle hvordan utformingen på kassa er, så lenge volumet blir riktig, og nettopp dette er veldig viktig når det er snakk om bassreflekskasse. Lager du kassa skrå i tillegg så får du den helt inntil seteryggen, og sparer ennå mere plass, elementene skal selvsagt pake bakover.

Når det gjelder forsterker til dette, så blir det umulig å svare på når du oppgir tullewattene (maxwatt), men for 2K så får du ikke noe som egner seg til både subene og fronthøyttalerene, det er helt sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var godt å høre, da be det plutselig mye enklere! ja den skråen tenkte jeg også på, men jeg må også ha en skrå på det panelet der subbene skal stå, fordi 12" blir for stort i høyden må jeg vinkle så de får plass men dette er vel ikke noe problem? når du sier at elementene skal peke bakover skal da magnetene stå inne i kassen? må jeg da legge til volumet av selve subben også? Kom også inpå tanken om å bygge lukket kasse for å spare litt plass og evt få en "finere" bass? ja var det jeg fryktet ang forsterker, men hva må jeg se etter når jeg skal handle forsterker, og bortsett fra "tullewattene" så tror jeg det står noe om 400w RMS og 4 ohm :) Takker for svar forresten, må si dette hjelper en ivrig nybegynner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger en forsterker på minst 800w rms ved 2ohm du da, og det blir værre til din pris. Vet ikke hvor mye den egentlig gir, men er den omtrent som forgjengeren, så gir den vel ca 800w rms ved 2ohm: SoundMagus SC2000.1 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning Så kan du jo vurdere denne til fronthøyttalerene: SoundMagus SC90.2 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha! men da vet jeg litt mer hva jeg skal se etter og evt høre om noen har noe brukt å selge :) men tilbake til kassen... holder det med 20mm sponplater? har nemlig en par for hånden hvis det funker, også det store spørsmålet: Lukket eller portet? når jeg skal porte må jeg bore i hattehylla å få bassrefleksrørene opp der, det er ikke noe stress, men hvordan er det med lengde på rørene? å hvor bør jeg plassere dem i forhold til elementene? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke spon i 20mm men i 19mm og 22mm. Hvis det er 22mm impregnert spon så går det fint. Plasseringen av rørene blir jo da ovenifra og ned, så da kan du vel ta rørene i midten, nesten helt inntil skilleveggen i kassa, bare pass på at rørene kommer minst 10cm fra bunnen av kassa. Jeg vet ikke i farta hvor stor kasse og hvor lange rør den skal ha til de subene, men du legger på lengden slik at du får rørene opp i hatthylla ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sette traktene fra rør i hatte hylla med hull til kofferten så lyden slipper lett inn i kupeen.

Er jo mye enklere med Anbefalt lukket kasse 24,1 - 49,5 liter .

Skal du bygge med rør burde man treffe bra på litterene og få regnet ut rett rørlengde.

Vet ikke noe serlig om disse subbene men Følsomhet (1W/1m) 94 dB er jo no så lett drevet, men kasse i 19mm kan bli svakt, men bygger du kassen på litt over 30l til vær sub har du litt volum å gå på for å rette opp vis du får resonans i kassen.

Får du det å ikke gidder å begynne på ny kasse kan du sette avstivere inne i kassen. Kappe til kostesaft å sette mellom veggene. Går også å sette asfaltmatter inne i kassen..

Å som sakt her før subbene setter du til å spille bakover da får du mest bass..

Når det gjeller forsterker bestill fra USA.. Nesten halv pris på flere produter i forhold til norge..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innholdsrike svar! :) da har det seg slik at kassen jeg "designet" ikke hadde fått plass under hattehylla på noe sett og vis så må tilbake til scratch å tenke nytt, var dessuten 22mm plater så ble lite volum også. Det største problemet er at subbene ikke passer under hattehylla (dette visste jeg fra før av) så jeg tenkte meg en skrå men da tok magnetene nedi bynnplata så da skrinla jeg den ideen. Så bare for å få lyd i bilen så laget jeg en tett kasse på 70 liter i all hast så får se hvordan det blir, skal låne forsterker å koble spiller ikveld så håper det blir lyd! så må jeg vel starte med å finne ut en lur måte å få subbene under hatthylla på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det bare snakk om et par cm for at 12" skal gå i høyden der?? Hvis så, så ville jeg laget en kasse som passet inn mot seteryggen, så bred som mulig samtidig som du holder deg jevnt med kanten av opphøyningen. Når dette er klart, så lager du en ekstra frontplate som er akkurat høy nok til at subene går kant i kant og skjærer ut hullene til subene. Videre så fester du denne frontplata med et par skruer for å holde den på plass på kassa og tegner av hullene, så kan du tegne en sirkel inni sirkelen du har tegnet ca 5mm fra kanten av den andre sirkelen, og skjær hull etter innerste streken. Skru så alt sammen så skal elementene passe og frontplata går litt nedenfor opphøyningen i gulvet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv pris når du betaler ja, så kommer frakt, moms, toll osv i tillegg, pluss at du sliter med garanti hvis noe skulle skje :)

frakt er faktisk veldig billig. moms må man nok betale. toll er det ikke på elektronikk. er egentelig lite man må betale toll på.. garanti er jo ett større problem. Du må jo sende det til forhandleren for å få det reparet. enkel løsning er kjøp 2stk å ha en liggende i reserve. Er mange ganger billigere å bestille 2 enn å kjøpe 1 i norge..

Ta en Rockford Fosgate T2500-1bd som ett eksempel. vet ikke hvem som fører det her i norge. den forhandleren jeg var inne å sjekket på nå er ikke noen billig forhandler på RF så det er sakt..

Så den havnet på rundt 7000.- levert på posten her...

Kan sikkert få den ett par tusen billigere vis man leiter litt..

Noe som ofte lønner seg er å gå flere i lag å sende mail om tilbud på alt du skal ha, kan fort få 30% rabatt fra forhandleren..

Endret av Mr.X

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei da, man betaler ikke toll i den forstend på elektronikk, men når varen koster over 200nok så må man betale moms, og da tar posten/tollen et fint gebyr for å regne ut og legge på denne momsen ;)

Har selv importert masse bilstereo opp gjennom årene, både privat og som forhandler, og det er ikke sååååå mye å spare på dette, men litt er det jo, så får det bli en vurdering for vedkommende om det er verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider