Gå til innhold

2,3NF starter ikke når kald

Ranger emnet


Dapett1

Anbefalte innlegg

Har en 100 quattro Avant 90mod 2,3 NF som ikke vil starte når kald.

Første gang jeg vrir på nøkkelen høres alt fint ut men starter ikke helt, også går det bare tregere og tregere og må file i 2 min før den starter, når den da går går den bare på 3-400omdr i 2 min før den går skikkelig, sku tru det var den temp sensorn? Når den er blitt varm er alt i orden men kan miste effekt ved full gass av og til, akkurat som den får "tenningsstopp".

Har byttet plugger, ledninger, rotor og lokk. Har også byttet register komplett med tetteringer og pakniger overalt, finner heller ingen falskluft.

 

Noen som har tips?

 

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal være med ved kald motor ja, ellers så er den vel ikke i drift tror jeg. Ville nok ha skifta tempfølern for motorstyringa ja, om den er feil så vil bilen få altfor lite bensin og dermed veldig tungstarta.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det likt før registerreim ble byttet? Har du lest ut feilkoder/tatt diagnose? Går bensinpumpa ca 2 sekunder etter at tenningen er satt på? Har du målt om det kommer spenning til kaldstartsdysa når du prøver å starte på kald motor? Er tenningen korrekt, altså statisk 15 grader fØD? Har du målt motstanden i temp-giver til ECU?

Problemene kan skyldes falskluft, har du sjekket grundig gummibelgen mellom mengdefordeler og gasspjeldet? Slangene i underkant av gummibelgen til veivhusventilasjon og til ISV (tomgangsventil). Sjekket air shroud-slangen? Sjekket slangene som går inn på gasspjeldet (en til filterboks og en til kullfilterventilen).

Sjekket at bryterene på gasspjeldet fungerer, en for ingen gass og en for full gass. Den for full gass fungerer nok ut ifra din beskrivelse. Om alt dette er sjekket og ok så ville jeg målt strømmen til DPR (differensialtrykkregulatoren) når motor er varm og går på tomgang.

 

Motstand i temp-giver til ECU.

 

VerditempECU-1.jpg

 

Er sensoren på bildet under, sitter på vannflensen framme på toppen.

 

TempECUAAR.jpg

 

Diagnose

 

Måle/justere DPR

Endret av Quattro73
Feil bildelink

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sånn før jeg byttet register ja, bensinpumpa går ca 2 sekunder når jeg slår på tenninga ja, har koblet til direktestrøm til kaldstartdysa og da klikker den til, tenninga er rett ja, alt av slanger har jeg gådd gjennom og di ser faktisk meget bra ut.

Men det var en periode den ikke ville starte i det hele tatt, hentet da hele bensinmengdefordeleren med alt av sensorer til den fra en Audi 90, etter det startet den men det var da jeg begynte og plages med kaldstart.

Men har kjørt ca 600 mil med dette problemet etter jeg byttet den..:P Så jeg tror det er bare en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkey, di to siste dagene har det vært for jævlig, har måtta fådd dradd bilen i gang i gir til den ble varm..:P Etter å ha henta lillingen i barnehagen parkerte jeg hjemme, tok ut temp sensor for ecu og putta i den nye.

Når jeg skulle starte var det ikke liv selv med varm motor, og hørte heller ikke pumpa, tok ut pumpa og koblet den på batteriet, den pumpa men vet ikke om det er for lite? Har også målt ledningene bak til pumpa og alt i orden der. Blir IDIOT..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår