Gå til innhold

bygge i 211 cdi

Ranger emnet

jan_is44

Anbefalte innlegg

Hei..

Skal nå bygge litt stereo i min Mercedes 211 05modell.

Skal ha 2din cd spiller og frontsett og greie høytalere bak sammen med en 10" bak.

Tenkte da og kjøpe 5kanals forsterker.

Spørsmålet er om dere ville gjort noe andeldes? Trenger eg ekstra bateri? I så fall hvordan kobler eg det best mulig?

Flott med innspill til dette.

Hilsen jan Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du tenkt til å plassere høyttalerene som skal bak? Og hvorfor vil du ha høyttalere baki? 1stk 10"? Blir ikke det litt lite i en slik bil?

Hvor bak eg skal ha dem, har eg enda ikke funnet ut.

Det med kun 1 10" har med at eg er redd for at bateriet på bilen blir for lite.. Helst kunne eg tenkt meg 2x12 med 2kanals forsterker kun til di..

Det er derfor eg skriver innlegget, slik at dere som har litt peiling kan gi meg litt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en sub trekker ikke noe strøm i det hele tatt, uansett hvor stor den er, men en forsterker trekker strøm. Det du trenger er en sub som ikke trenger en kraftig forsterker med andre ord. Btw, du skal ikke ha en 2 kanals forsterker til 2stk sub, da bruker man en monoforsterker ;)

Denne suben er veldig bra til prisen: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse og trenger ikke noe monster av en forsterker. Denne feks: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/dynabel-bf0804 Funker fint, og da har du også to kanaler å bruke til frontsettet ditt. Høyttalere baki trenger du ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en sub trekker ikke noe strøm i det hele tatt, uansett hvor stor den er, men en forsterker trekker strøm. Det du trenger er en sub som ikke trenger en kraftig forsterker med andre ord. Btw, du skal ikke ha en 2 kanals forsterker til 2stk sub, da bruker man en monoforsterker ;)

Denne suben er veldig bra til prisen: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse og trenger ikke noe monster av en forsterker. Denne feks: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/dynabel-bf0804 Funker fint, og da har du også to kanaler å bruke til frontsettet ditt. Høyttalere baki trenger du ikke :)

Blir vell det samme om man bruker 2kanals forsterker til subbene eller 2av kanalene fra en 4kanals forsterker.

Å eg kunne tenkt meg en monoblokk på 2stk subb å 4kanals på frontsett og høytaler bak. For det vil eg ha..

Hvordan vet eg eller kan finne ut om batteriet tåler d? Og trenger eg kun 1stk kondesator til 2stk sub?

Takker for hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun skal ha 1stk 4ohm sub så kan du bruke en 2 kanaler ja, men ikke hvis du skal ha 2stk sub (som regel)

Med forslaget mitt så brokobler du to kanaler til suben, dette kan man som regel IKKE gjøre om man har 2stk sub, og man skal heller ikke bruke en kanal til hver sub ;)

Uansett hva du gjør, så trenger du INGEN kondensator, det er bare bortkasta penger, så bruk heller de kronene på noe annet.

Høyttalere bak sier du? Hvor har du tenkt til å plassere dem i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider