Gå til innhold

Bytte girkasseolje

Ranger emnet

4pekatt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet at disse bilene ikke skal trenge ny girkasseolje, men jeg har lyst å bytte uansett. Om det ikke har blitt byttet før, er vel en 17 år gammel olje uansett moden for utskiftning?

Kompisen min (Oksygen her på forumet) hadde nettopp sin girkasse på sjekk, og han måtte bytte sin. Jeg har noen liknende symptomer som det han hadde (Støy, turbolyd) og jeg tenker at det ikke kan være så vanskelig?

NÅ, lurer jeg først og fremst på: Hva gjør den store grønne "pluggen" på toppen av girkassen? Heller jeg ny olje nedi der, eller burde jeg holde meg langt unna den?

Og, hvor fylles det på olje, og hvor tappes den? :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder hvor du kjøper olje så bruker de regnret på bilen til å finne riktig olje. Kjøp skikkelig olje, er forskjeller på gl 3-4 osv så om du fyller på feil olje vil den bli vond å gire osv. Som han over her skrev så er det viktig at du skrur opp påfyllingsskruen først for om du tapper av olja på kassa først og ødelegger skruen for påfylling så sitter du fint i det. Fyll på ny olje til det renner ut av fyllepluggen, la det renne til det drypper i kjapt tempo, da er det nok og du kan skru inn igjen påfyllingsskruen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Takk for guiden Quattro. Skjønner ikke helt hvordan du har guider og bilder til alt, men jeg antar at alt tar noe harddiskplass hjemme hos deg. Alltid like hjelpsom! tusen takk ;)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider