Gå til innhold

Varebil eller personbil?

Ranger emnet

ABackmann

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg driver et utleiefirma innen lyd og lys og ser etter en ny firmabil/bruksbil.

Har en VW passat per dags dato, men denne har litt liten motor (1,6 bensin) til å trekke 1200kg´s henger fullstappa med utstyr + last i bagasjerom.

Etter å ha satt meg fast utallige ganger i fjorvinter, velger jeg å gå over til firehjulstrekk og diesel. Jeg velger å gå over til det grunnet Norges veier, vinterføre, kraftig snøvær, trekk med henger på glatt/grusete føre, mindre avgifter på drivstoff og bedre bunndrag.

Spørsmålet her er om jeg skal gå for kassebil eller 5 seters personbil. Hva egner seg best?

Jeg skulle gjerne hatt varebil grunnet lavere avgifter og større lasterom, men samtidig så er det veldig kjekt med 5 seter på ferie/venneturer.

Bilen må kunne dra en 1200kg´s henger uten at jeg må ha bånn gass og drøssevis med omregninger for å komma opp oppoverbakker. Har tittet på Transporter, Touran, Tahoe, HiAce, A4 quattro, A6 quattro, Pajero og Vito, men har ingen anelse om hva jeg skal velge. Touran syntes jeg personlig har en kurrant størrelse og helt ok lasterom. Eneste jeg savner ved den er firehjulstrekken!

Hva slags bil egner seg best til mitt bruk og mine behov? Budsjettet ligger på ca. 100.000,-

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan avskrive hiace om du vil ha en bil som går bra, men den har veldig bra kvalitet ellers.

Har skrudd ganske mye touran og synes det er veldig kurante biler. Såvidt jeg vet så leveres ikke touran med 4x4 før nå på siste modell

T5 transporter er jo et alternativ, den er komfortabel og har god plass. 2,5 tdi motoren er sterk, men veldig variabel kvalitet på disse motorene. Har en slik en på jobb og der måtte toppakningen skiftes, gikk på garanti. Motoren der den har drev. Alt utenom blir også drevet av drev, slik som dynamo og ac. Her er det spesielle reimer som bruker som skiftes hver 150k og det er nesten en dags jobb. Det er en veldig dyr bil å eie vil jeg påstå. 1,9 tdi som du får i disse motorene får du dessverre heller ikke med 4x4.

Ville holdt meg unna vito av eldre type. Pajero og tahoe har jeg ikke vært så mye borti.

Som personbil alternativ så er jo Audi a6 med 1,9 tdi motor og quattro et alternativ, så lenge forstillinga er ok så er det vel ikke så mye å klage på, på disse. På disse bør du styre unna 2,5 tdi motoren da den og har mange kjente feil og er veldig dyr å eie. Vet lite om hengervekt på disse her.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har sett en del på Transporter T4 og T5, men blir så usikker på om jeg skal ha personbil, varebil eller kassebil..

Er det ikke noe som har alt? haha

1,9tdi i en transporter syntes jeg blir hakket lite, da jeg itilegg må dra en henger på 1200kg..

Har hørt mye godt om Tahoe, svært sjeldent slitedeler må byttes, stor trekkeevne, solid, trafikksikker, oversiktelig, 4x4 osv osv osv. bortsett fra diesel/bensinforbruket. Må dessuten ha C1 på de fleste over 2000 mod.

A6 med 1,9tdi har jeg også tittet på, men der blir jeg alltid frista til å se på nyere modeller, og da stiger prisen betraktelig.

2,5literen med V6 har jeg hørt mye dritt om, kammene ryker i et sett og det er generelt mye feil på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider