Gå til innhold

Spenningsomformer

Ranger emnet

Corvette_

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle utvide anlegget i lastebilen litt med ei

basskasse med forsterker, men da trenger jeg ein

spenningsomformer som lager 12V med utgangspunkt i 24V. Noen som veit hvor det går an å få kjøpt dette?

Eller evt. 24V forsterkere?

04 Volvo S80 D5

10 Volvo FH 540 6*2

Idrett Lukter svette, Sport lukter bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signat leverer vel 24V forsterkere hvis jeg ikke husker feil..

Jonasen & Co hadde dette tidligere ihvertfall.. se om du finner noe info på http://www.acap.no

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Corvette_

Tenkte jeg skulle utvide anlegget i lastebilen litt med ei

basskasse med forsterker, men da trenger jeg ein

spenningsomformer som lager 12V med utgangspunkt i 24V. Noen som veit hvor det går an å få kjøpt dette?

Eller evt. 24V forsterkere?

Shure thing....hva vil du helst ha da? :D Har både 24v forsterkere og 12v til 24v adaptere...på lager :)

Tror nok jeg vil anbefale deg en dedikert 24v forsterker...rett og slett fordi 12v ->24v omformere som tåler det ampere-trekket som jo forsterkere gjerne gir (og kan brukes på forsterkere) er svindyre...

Send meg en PM om du er interesert :)

@lpher

http://www.Bilradiospesialisten.no

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by @lpher

Disse tar vi fra 890,- for ;)

@lpher

http://www.Bilradiospesialisten.no

Da snakker du vel om en firkantpulsinverter... Det er IKKE brukende til å dra annet enn lyspærer og andre resistive laster.

Elektronikk eller motorer ville jeg ikke tatt sjansen på å drive med en slik.

Til elektronikk er det sinusinvertere som gjelder.

Fordelen -> Du kan drive alt... Helt trygt.

Bakdelen -> 2000,- og oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så hadde jeg også gått for en ren 24V forsterker siden den kan nok utnytte effekten mye bedre. Du taper mye effekt på varme i en spenningsomformer for så å tape halvparten i forsterkeren igjen. Hopp over det ene leddet å gå rett på en 24v forsterker. Husker ikke hvem som har det men vi har en liggende på jobben 4x50W eller noe slikt.. det står helt stille hvem som lager den, men jeg kan sjekke.

230V omformer

Jeg bruker clas ohlson sin 12v dc -> 230v AC i bilen på PS2 en min å det funker så det suser. En PS2 trekker ikke mere enn 50W og den billigste til CO koster rundt 800 og leverer ca 150W. Men har du muligheten til å velger hadde jeg sjekket opp den som bilradiospes har. Sikkert noe bedre kvalitet.. :)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Da snakker du vel om en firkantpulsinverter... Det er IKKE brukende til å dra annet enn lyspærer og andre resistive laster.

Elektronikk eller motorer ville jeg ikke tatt sjansen på å drive med en slik.

Til elektronikk er det sinusinvertere som gjelder.

Fordelen -> Du kan drive alt... Helt trygt.

Bakdelen -> 2000,- og oppover

Ikke på lydprodukt nei...fungerer bra på PS2 :D

@pher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CyberAage

Ehm, når jeg var i militæret så mener jeg at det var en 12volts krets i lastebilen jeg kjørte.. koblet til cd-spiller ihvertfall....

Ikke uvanlig det nei..men disse omformerne er som regel laget for kun å drive spilleren..og hekte på en forsterker i tillegg her er suicide :D

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde tenkt å bruke hjemmestereofrosterker til DC15'en, så kan du glemme 12-230V omformer ja.

For det første så koster en omformer som klarer å driven en forsterker til dette bruket , nok mer enn en dobbelt så stor bilstereoforsterker.

For det andre så sier bisarre at slike omformere ikke skal brukes på lydutstyr, noe han helt sikkert har rett i

OM du hadde fått tak i en slik omformer så KASTER du energi ut vinduet. Omformeren gjør om fra 12V til 230V med masse energitap , og når det kommer inn i forsterkeren så gjør den det om til lavere spenning igjen. (er ikke sikker men tror det går ned til 12V igjen). Vi snakker om en halvering hver gang omtrent. Kjøp deg en skikkelig bilforsterer du. Den er laget for å stå i bil å tåle påkjenningne appåtil. DC15 er vel såpass lettdrevet at jeg tror en 4x50W (brokoblet til 2x200W) driver disse høyttalerene helt greit.

Edit: Med energitap så mener jeg at energien går over i varme.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte også..dieselaggregat er litt vel dyrt.

Men tror dere det vil fungere med en vanlig bil-forsterker ?

høytalerne er vel 8 ohm ? bil-forsterkeren er vel 4 og 2 ohm ?

*skyt meg hvis jeg tar feil*

hvordan vil dette fungere da ?

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider