Gå til innhold

For høy driftstemp - AAR

Ranger emnet


forgot10

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har blitt plaget det siste året, om ikke lenger, at driftstempraturen er for høy. Har lest litt her, men ikke blitt noe klokere.

 

Jeg har:

- Byttet samtlige tempfølere (som en tråd jeg skrev tidligere)

- Byttet termostat i dag.

- Spylt radiator + kjølesystem

- Byttet kjølevæske 3 ganger igjennom sommeren (av diverse grunner)

 

Hva mer kan jeg gjøre?

Bytte vannpumpe som Quattro73 sier i overnevnte tråd? Ønsker helst ikke å kødde med registerreima.. :P Har aldri rørt registerreima selv, og den ble byttet for 40 000 km siden.. :P

 

Tips blir mottatt med glede :P

 

Annet topic:

Motoren fusker ved kald motor og full gass, hva skjer her da?

Plugger ble byttet i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er MFTS og instrumentet i orden slik at du vet den er for varm? Starter radiatorviften ved ca 105 grader på instrumentet?

Har du fått all luft ut av toppen, om ikke kan det gi for høy motortemperatur. Har du lufteskrue på slangen fra motor til varmeregister? Sitter på venstre siden av kupéviften om du har, bilde under.

 

Audia6bleedervalve.jpg

 

1) Fill the system with 50/50 antifreeze/water

2) Open the plastic bleeder screw shown in the photo above. Just a turn or 2 is all you need to open it, and it's plastic, so don't break it!

3) With the bleeder screw open, you'll start to get hissing air and possibly bubbles coming out, even before you start the engine.

4) Continue to top up the coolant tank.

5) Start the engine, turn the heater on and set it to a lower fan speed setting, but put the temp setting on "HI."

6) I like to wear hearing protection for this next step.

7) Stand at the passenger fender, grab the cruise control diaphram located next to the plastic top engine cover, and pull on the diaphram to raise the engine speed.

8) Hold the rpms at 1,500-2,500rpm and continue to top off the coolant tank as needed. The point here is to spin the water pump fast enough to make a pressure wave of coolant. This wave will force the air out of the cylinder heads and the heater core. Running the engine at a higher rpm will also force the engine to come up to tempurature fast, open the engine coolant thermostat quickly and get the air out of the cooling system as fast as possible.

9) As the engine warms up, you will start to get a solid stream of coolant out of the plastic bleeder screw shown in the photo above. When this happens, tighten the bleeder screw with your fingers. Don't break it!!!

10) Continue topping off the fluid and vary the engine speed in order to keep the coolant from gurgling/surging out of the coolant tank. You may need to put the coolant cap back on, let the system settle down and then slowly take the cap back off again as you raise the rpms back up.

11)Once you have the radiator fans cycling and the heater inside the car is cranking out the heat, you know you have the system bled.

12) Shut the engine off and let it sit for 15-30min. During this time, the coolant will begin to cool, causing a suction at the coolant tank cap, and the coolant level will drop. This is normal. Top up the coolant after 30min.

13) You're done. After then next couple of times you drive the car, unscrew the coolant tank cap and check the coolant level as system pressure is relieved. Top off as needed.

 

Ellers hjelper det å ha varm motor og kjøre til en bratt bakke med snuten oppover og stoppe slik at bilens høyeste punkt er venstre front på bilen. Stå stille med tomgang på 2500 omdr til radiatorviften starter og ca ett minutt til.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjusking ved kald motor (ca ett minutt før lambda er operativ) og ved full gass tyder på feilstilt DPR. Dette kan du selv måle og justere, har laget en guide for dette --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/292702-guide-male-og-justere-differensialtrykkregulatoren-dpr-pa-ke-ke3-jetronic.html

 

Har du lest kjørt en stund og så lest ut feilkoder? Bare for å verifisere at ECU får verdiene inn fra temp-giveren mm?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke luftet systemet, nei. ;-) skal se om jeg får tid imorgen.. =P

Skal også sjekke viften, men den har en tendens til å ikke skru seg på før jeg tar ut nøkkelen, men rele 272 ska være ok.

 

Har byttet ut selve tempinstrumentet, altså ikke hele instrumentet, kun tempmodulen, til ingen nytte.

 

Fjusking KUN på kald motor ved fullt pådrag, ikke varm motor ved fullt pådrag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke luftet systemet, nei. ;-) skal se om jeg får tid imorgen.. =P

Skal også sjekke viften, men den har en tendens til å ikke skru seg på før jeg tar ut nøkkelen, men rele 272 ska være ok.

 

Radiatorviften styres fra termobryteren nede på radiatoren mens termobryteren for varmt motorrom (etter parkering) står bak på toppen.

 

Har byttet ut selve tempinstrumentet, altså ikke hele instrumentet, kun tempmodulen, til ingen nytte.

 

Om det viste det samme før og etter? Byttet MFTS? Når begynte dette problemet - etter bytte av kjølevæske?

 

Fjusking KUN på kald motor ved fullt pådrag, ikke varm motor ved fullt pådrag

 

Ved kald motor skal man aldri ha fullt pådrag ;) Rett etter oppstart og ca ett minutt etter så er ikke lambda operativ, derav kan motor få noe for mager blanding ved pådrag. Dog er lambda deaktivert ved full gass og bensinmengde gis kun ut ifra CLT og grunninnstilling på DPR.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg får lest ut feilkoder når jeg kommer hjem fra Oslo ;-) Kan presse motoren litt på turen =P

 

Feilkoder må leses ut uten å stoppe motoren først ;)

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiatorviften styres fra termobryteren nede på radiatoren mens termobryteren for varmt motorrom (etter parkering) står bak på toppen.

 

Ingen termobryter på radiatoren å finne. Alternative steder den kan stå?

Altså, ingen nr. 19 på bildet i denne tråden

 

Om det viste det samme før og etter? Byttet MFTS? Når begynte dette problemet - etter bytte av kjølevæske?

Husker ikke når det begynte.. Er en god stund siden. MFTS er byttet 2 ganger. Alle 3 forskjellige viser samme temp. Den ene er original Audi, andre er eBay og tredje er NBS's versjon. Alle med brun plastikk på toppen.

Det var tempen som gjorde slik at jeg byttet MFTS

 

 

Ved kald motor skal man aldri ha fullt pådrag ;) Rett etter oppstart og ca ett minutt etter så er ikke lambda operativ, derav kan motor få noe for mager blanding ved pådrag. Dog er lambda deaktivert ved full gass og bensinmengde gis kun ut ifra CLT og grunninnstilling på DPR.
Okai, da forstod jeg litt mer! ;) Da skal jeg la bilen svive 1 min før jeg kjører neste gang.. ;)

 

 

Pokker... Skulle ta diagnose når jeg kom hjem i dag... Meeeen, hadde lagt alle diodene bort... I huset.... så jeg måtte daue bilen for å låse opp... -.-

Meeeen skal se om jeg får tatt en diagnose i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår