Gå til innhold

bytting av kammer på golf 2 gti 16v

Ranger emnet


hjelde

Anbefalte innlegg

hvordan er det å bytte kammer på en sånn bli `? noen som har erfaring med det? lurer egentlig mest på om det er noe jeg trenger å være obs på :D sinnsykt kjipt å møte problemer når man starter en sånn jobb : )

Volkswagen Golf 2 gti 16v (130hk)--1988mod Kræsjet : (
Yamaha Dtx 125ccm 2006 (26hk)--2005mod
Volkswagen golf 2 gti 16v (130hk)--1987mod
Audi A4 B5 tdi (150hk)--1995mod

Volvo 240 gasser TURBO -- 1985mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må være obs på er å løsne kammene jevnt oppover, altså skru kamklavene f.eks. en halv omdr på hver mutter. Om ikke kan opplagringene/linjeborringen skades og toppen kan strengt tatt kastes etterpå. Husk også å holde press ned på kammen som løsnes når muttrene taes helt av på en side) slik at kammen ikke vipper opp i en ende (grunnet press fra ventilfjærene) og samme skade som beskrevet over oppstår.

Likedan når nye kammer monteres, skru de jevnt nedover og bruk momentnøkkel til å tighte klavene (20 Nm). Minst like viktig er det å ha kammene på merkene (mot hverandre), kamdrev mot referansemerke og veiv i ØD når kammene monteres, om ikke kan ventiler skrues nedi stemplene og det svakeste vil gi seg. Du vil da garantert minst få skjeve ventiler. Kamklavene er unike og MÅ monteres tilbake der de stod og riktig vei, altså kan de ikke bytte plass.

 

Rengjør de nye kammene grundig så sant de ikke er innsatt med rent innkjøringsfett, ha godt med olje i alle opplagringene i toppen og på kammene, samt olje/kamakselfett på på lobene før montering. Aldri under 2500 omdr den første halvtimen etter oppstart. Det betyr ikke at du trenger stå i ro og ruse motoren, men start opp og kjør en tur på en halvtime.

 

Merkene på kamkjededrevene må peke rett mot hverandre

16vkamkjede.jpg

 

Merke på kamdrev mot referansemerket.

16vkamdrev.jpg

 

Veiv i ØD

16vveivD.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår