4pekatt Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Heisann! Har lest gjennom lovdata.no og kjøretøyforskriftene og lover og regler angående arbeidslys, men jeg har ikke funnet en eneste plass der det står at man ikke kan kjøre med arbeidslys påslått. Jeg finner kun hvordan man definerer arbeidslys, og hva som er kravene til arbeidslys på bilen. Er det noen som med sikkerhet kan bekrefte eller avkrefte om det er lov å kjøre bilen med påslåtte arbeidslys? Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Hvorfor skal du kjøre med arbeidslys? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet September 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/297702-arbeidslys-og-sidemarkeringslys-golf-3-a.html Tenke seg til.. :) Jeg vet at det er lov når bilen står parkert (så lenge parklys, skiltlys og baklys er tent), men jeg finner ingen paragrafer der det står noe om bevegelse.. Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet September 28, 2012 Rapporter Share Skrevet September 28, 2012 Hvilken hensikt har det å kjøre med arbeidslys? Det ligger jo i ordet hva det lyset skal brukes til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet September 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2012 Blås i hensikten, jeg bare lurer på hva lovene sier om det.. Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet September 28, 2012 Rapporter Share Skrevet September 28, 2012 Trafikkreglene §15 nr.5 Hjelpelys må ikke nyttest til annet formål enn det er bestemt for. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet September 28, 2012 Rapporter Share Skrevet September 28, 2012 Så og si alle traktorer har på arbeidslys både fremmover og bakover etter veien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet September 28, 2012 Rapporter Share Skrevet September 28, 2012 Veldig mange som kjører med kombinasjonen nærlys/tåkelys,men det blir ikke mer lovlig for det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet September 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2012 Akkurat. Takk for hjelpen :) Da får de hvite arbeidslysene mine lyse når bilen står i ro da.. :) Med mindre de skal brukes til "å se avstanden fra veien klarere"? Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet September 28, 2012 Rapporter Share Skrevet September 28, 2012 Så og si alle traktorer har på arbeidslys både fremmover og bakover etter veien. Då har dei som regel redskap på enten lastaren eller fronthydraulikken som er i veien for dei andre lysa. Då er det lov å bruke arbeidslysa etter veien. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flatpedal Skrevet September 28, 2012 Rapporter Share Skrevet September 28, 2012 Veldig mange som kjører med kombinasjonen nærlys/tåkelys,men det blir ikke mer lovlig for det. Færre enn før. Ser ut som de er gått lei av å få 2000 kr i bot. Siter Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 29, 2012 Rapporter Share Skrevet September 29, 2012 Veitrafikkloven omhandler vel også dette. Siden arbeidslys har ett sjenerende lysbilde med mye spredning av lyset og i praksis er ett fjernlys med tåkelysglass. Det er uansett ikke lov, det står tydlig beskrevet hvilke lys man har lov å kjøre med, og arbeidslys er ikke en av dem, traktorene som kjører langs veien med arbeidslys er kriminelle. Når jeg kjørte brøytebil, så var det praktisk å ha ett arbeidslys bakover på h. side for å se kanten og saltsprederen i speilet, det var ikke lov og vi mått slutte med det, pålegg fra SVV og Mesta. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg