Gå til innhold

Problemer med rockford-forsterker/subber

Ranger emnet

Mons123

Anbefalte innlegg

Da kan det være signalkabelen ja, men dette har du ikke skrevet noe om tidligere her (at pluggene sitter løst og kabelen er gammel og sliten)

Multimeter får du på biltema for en billig penge, og du måler da på batteriet. Først uten motoren i gang (batterispenning) så med motor i gang (ladespenning)(bør være over 14 volt). Så måler du over pluss og minus inn på forsterkeren mens du spiller. Her skal du ha ca det samme som på batteriet med motoren i gang, og det bør ikke gå lavere ned enn 1volt lavere enn ladespenningen når du spiller maks ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, trodde jeg hadde nevnt det men jeg hadde visst fokuset på de to løse pass-throughinngangene:p Men ja, som du ser på bildet så er jo kabelen ganske gammel og slitt. Kan dette ha forårsaket det hele..?

Tja, målingen var visst ikke så avansert likevel:) Skal få gjort dette i løpet av helgen hvis det ikke blir bra når jeg prøver med en ny kabel i morgen:)

Hva skal batterispenningen helst være på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet skal ha hvilespenning (motor av, alt elektrisk av) som er over 12V. Helst opp mot 13V.

Med motor (slik at dynamo snurrer) skal den ligge over 13V hvertfall, helst 14.4V.

Jeg tror ikke feilen i anlegget ditt har noe som helst med RCA-kabler å gjøre. Jeg tror spenningen i bilen din synker voldsomt korrelert med økningen i strøm anlegget ditt trekker.

Det at forsterkeren din setter seg i protect ved dyp bass sier meg at det er voldsomt spenningsfall i bilen din.

Det kan komme av:

Underdimmensjonerte kabler. Fra batteri til chassis, dynamo til batteri og fra batteri og jord til forsterker.

Underdimmensjonert batteri.

Underdimmensjonert dynamo.

For lav last på forsterker.

Sjekk disse punktene når du får tak i multimeter og har tid til å se hvilke kabeldimmensjoner osv du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider