Gå til innhold

GUIDE: Overhale bakre bremsecaliper Audi/VW

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

En enkel guide for hvordan demontere bakre bremsecaliper med håndbrekkdel. Når håndbrekkarmen på caliperen henger så kan dette enkelt fikses uten å kjøpe ny caliper. Rep-sett koster under 150,- inkl frakt fra ebay.de.

Først og fremst må caliperen skrues av. Viktig da er å holde igjen glideboltene når caliper løsnes, om ikke kan mansjettene på glideboltene skades.

 

4saYN14.jpg

 

t9uC7aN.jpg

 

Wnc21g6.jpg

 

2WAkLjS.jpg

 

9Iy5wjY.jpg

 

7J4wmGd.jpg

 

I6V91lf.jpg

 

chuWktH.jpg

 

iXHOOu3.jpg

 

nhfkmbh.jpg

 

MATCkK6.jpg

 

hxmUFvY.jpg

 

VrM2lLx.jpg

 

cj0A4Q7.jpg

 

GEYsoB9.jpg

 

7KVBAtb.jpg

 

Ar08OLn.jpg

 

NfRUpPI.jpg

 

 

Alle delene i caliperen.

WfaPS65.jpg

 

 

 

Når alt er grundig rengjort monteres det tilbake i omvendt rekkefølge. Bruk medfølgende fett eller annet temperaturbestandig fett til å smøre hullet der håndbrekkakselen sitter. Sett inn tetningen rundt håndbrekkakselen med fett før den monteres og selve akselen settes nedi. Her kan man bruke godt med fett! Monter tilbake holderen for returfjæren og fjæren.

 

D9ciQde.jpg

 

Sørg for at det er godt med fett nedi hullet der den gjengede akselen sitter. Akseltappen mellom håndbrekkakselen og den gjengede akselen settes på plass. Sett inn den nye tetningsringen til den gjengede akslen med fett og monter akselen. Denne har to flatsider, det samme har skiven som skal først nedpå akselen, se bilde under.

 

hxmUFvY.jpg

 

gfHwDSg.jpg

 

sTwsbiU.jpg

 

Når skiven med tappen er i sporet monteres den tynne svarte skiven på akselen før fjæren og holderen tres nedpå. Nå skal fjæren igjen presses sammen og segerringen monteres.

 

Yq6p8Jz.jpg

 

Sett inn den nye tetningen mellom bremsesylinder og bremsestempel med et tynt lag fett før den monteres. Monter mansjetten i sporet i selve caliperen (fett her også). Ha et tynt lag fett på siden av bremsestempelet, tre det forsiktig inni mansjetten og entre det i bremsesylinderen. Skru stempelet til bunns - med klokken. Monter så mansjetten i sporet på stempelet, ha på litt fett her også.

 

zq9pOnH.jpg

 

Caliperen er nå klar til å monteres tilbake på bilen og bremsesystemet luftes.

 

Ikke rør håndbrekket før fotbremsen har blitt betjent en mengde ganger.

 

 

 

 

 

 

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå handlet fra NB-parts i Tyskland. Er forskjellige rep-sett alt etter hvilken type caliper man har, men du finner nok det meste i linken :)

 

Her er til A4 B5 --> http://www.ebay.de/itm/Rep-Satz-Dichtsatz-Bremssattel-HA-38mm-Audi-A-4-Avant-/150659868794?pt=DE_Autoteile&hash=item231407287a&clk_rvr_id=392987515396

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

På noen calipere er håndbrekkakselen aksialt (horisontalt) montert, slik som den på bildet under.

 

DSC_0742_zps49333ded.jpg

 

Her løsnes mutteren bak på håndbrekkakselen og armen trekkes rett av. Armen som holder wirestrømpen kan også tas av, festet med en unbrakoskrue.

 

DSC_0739_zpsda984814.jpg

 

Det etterpå blir som på de andre caliperene, stempel skrues mot klokken til det er helt ute og fjernes sammen med mansjetten. Nedi sylinderen er det temmelig likt som ellers, men her trenger man ikke presse sammen noe for å ta av segerringen.

 

DSC_0725_zps484bde01.jpg

 

Når segerringen er av kan "innmaten" trekkes ut. Sitter den fast hjelper det å sette innpå armen til håndbrekkwiren og bevege denne litt. Fjern også tetningen mellom sylinder og stempel. Når alt er tatt av så kan tetningen bak på caliper fjernes og alle deler rengjøres.

 

Delene i denne typen caliper.

DSC_0718_zps4b868f9c.jpg

 

Ha godt med fett i akselflensen bak tetningen, sett inn tetningen med fett og monter denne (uten akselen i).

 

DSC_0733_zpsda96d78e.jpg

 

o-ringen i bunn av sylinderen fettes inn og monteres i sporet. Ha et tynt lag fett også på akselen og monter innmaten. Også her er det en tapp i bunn av sylinder og innmaten på entre nedpå denne.

 

Tapp i bunn av sylinder

DSC_0720_zpsd4e9552d.jpg

 

Monter tilbake segerringen, nå må innmaten presses litt ned slik at o-ringen presses litt sammen og segerringen entrer i sporet. Sett inn tetning mellom stempel og sylinder med fett og monter. Sett så inn mansjett med fett der den ligger i sporet mot caliper og monter. Stempel settes inn med fett i flensen der mansjett skal sitte. Mansjett tres så forsiktig utenpå stempelet og skru det med klokken samtidig som det presses nedover i sylinderen. Når stempel er halvveis nede, gli mansjettkanten ned i flensen på stempelet før det skrues helt ned.

Fyll opp utsiden av mansjetten rundt akselen med fett og monter tilbake holder for wirestrømpe og armen for håndbrekkwire. Armen og akselen har prismespor, settes nedpå i den posisjon som på bildet under.

 

DSC_0739_zpsda984814.jpg

 

Caliper er så klar til å monteres :)

 

DSC_0731_zpsdac94b2b.jpg

 

For å komme til segerringen trenger man en tang som den under.

 

DSC_0748_zps6bf25183.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Kikket selv på BT sine nettsider men finner ikke. Sist jeg var på Biltema (noen uker siden) så såg jeg en tang som er omtrent identisk til den jeg bruker, så de har i butikkene.

 

Jeg kjøpte min på ebay, heter Trident tror jeg, nokså lik denne - http://www.ebay.co.uk/itm/T244100-TRIDENT-SNAP-RING-PLIERS-90-INTERNAL-LONG-NOSE-/400048364461

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår