Gå til innhold

regler for trimming

Ranger emnet

umy

Anbefalte innlegg

hva er reglene for trimming av vanelig personbil?

kan man smelle på det man føler for av eksosanlegg, filtre, t.o.m motor uten at de sier noe, bare man viser den frem. (seff med forbedrede bremser etc,)

har lest litt på forumet her at biler registrert før 199x (husker ikke årstall :) )

kan man trimme uten å betale noe mer til staten, men det hjalp meg ikke, jeg er ute etter om det er lovelig.

og hva sier forsikringsselskapet? er det lov bare man sier fra hva man har, og betaler en evt. høyere forsikring deretter?

si at jeg putter en cossi motor i min røde fine sierra is,

hva må jeg gjøre for at dette skal bli lovelig?

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

registert i NORGE før 1.01.96 for at du skal slippe effektavgift ved trimming..

Egentlig skal ALT av endringer på bilen vises på biltilsynet for godkjenning i vognkort. TÜV papirer o.l gjør saken veldig mye lettere, så det er en fordel å ha, eventuelt papirer fra importør over hva som må gjøres for at de skal kunne gå god for bilen, og en dokumentasjon på hva som er gjort. En annen ting som er SVÆRT viktig når du f.eks vurderer å sette inn cossie motor er å ha kvittering på motoren, hvis ikke er det bare å glemme.

Men, uansett hva du skulle ønske å gjøre som du vil ha godkjennt, så ta kontakt med biltilsynet og den mannen som skal godkjenne din bil (finn en som du bruker som din kontakt person / rådgiver) og rådfør deg med han, for det er han som til syvende og sist bestemmer om bilen skal bli godkjennt eller ikke, og da hjelper det lite hva du mener er riktig. Så enkelt og greit: gjør som han sier ;)

å trimme og gjøre endringer uten å få det godkjennt anbefalles jo selvfølgelig ikke (les: regress osv fra forsikringsselskap ved uhell) men alt er jo selvfølgelig mulig :)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med forsikring da?

blir det en "helt annen bil"? (forsikringsmessig) dvs annen forsikring hvis jeg bytter motor?

kipt å betale cosworth-pris på forsikringa :)

og hva må jeg gjøre for at biltilsynet skal bli glade og fornøyde. nye bremser.. noe mer?

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er litt heldigere med gammle V8ere. min bil tror jeg det står en 400cid (6,6liter, minste motor tilgjengelig), har byttet til 455 (7,5liter). Biltilsynet har ingen måter å sjekke det på ettersom motoren er identisk utvendig. Kan kanskje høre det, men hvem hører forskjell på gammle V8ere på biltilsynet.;) Holder stort sett alt av trimming innvendig i motoren så det er usynelig. 180hk orginalt nå over 500hk, hehe.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider