Gå til innhold

"Klarer" bilen en tur over fjellet?

Ranger emnet


Kar$ha

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har Opel Agila (2000mod, kjørt 149000km) og kunne tenkt meg å kjøre en tur-retur over fjellet (Bergen - Oslo). Spørsmålet er bare, hvordan veit jeg om den takler det? Tenkte å gjøre litt research før jeg satt meg i bilen. Det er jo litt over gjennomsnittet kjipt å bli stuck på fjellet. Bilen har 1liters motor og hele 58 hestekrefter.

 

Alle tips tas imot med stor takk! :race

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå knirkefritt, hvorfor i allverden skulle det ikke gå bra? ;)

Enten du velger Hardangervidda eller Haukeli så vil du nok merke at bilen gjerne kunne hatt mer futt oppover bakkene, men det er også alt. Kjører du om Hardangervidda så har du kun en god stigning, altså fra Eidfjord og opp til Dyranut, deretter er det stort sett flate veien. Kjører du om Haukeli så er det mye berg og dalbane, den første stigningen allerede rett etter Odda, og mengdevis flere må overvinnes før du ankommer Oslo.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare litt usikker, ettersom bilen er en "bybil", og at den da kanskje ikke ville gjøre seg så skrekkelig godt over fjellet. Men takk for tipset! Da tar jeg heller den ruten, tusen takk for hjelpen. :)

 

Bilen har forsåvidt nettopp vært på service (all good!) og bruker nesten 0,5 på mila i byen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok legge ut på den langturen uten nevneverdig angst for stopp eller havari underveis. I tillegg har motoren din godt av en langtur :) På selve fjellovergangene trenger du ikke mer enn halve motoreffekten din da det er temmelig fin vei uansett hvor du velger å kjøre, husk bare å sko bilen skikkelig da du kan møte på både snø og is :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den turen burde bilen din greie fint.

Vil vel kanskje foreslå å følge E16 til borlaug, så RV52 over hemsedalsfjellet og til gol, RV7 til hønefoss og E16 til Sandvika og E18 inn til oslo, er Filefjell åpen er det også en lett vei, da går det i E16 hele veien til sandvika.

 

Om du er uvant med kjøring over fjellet, vil jeg kanskje anbefale å unngå Haukeli, Tung vei, mye tungtrafikk og noen mil med smale tuneller.

 

Selv foretrekker jeg Hemsedal om jeg skal direkte fra Bergen til Oslo.

 

Og som Quattro73 sier, så er RV7 Hardangervidda en grei vei, men er tungt i måbødalen, når du har passert dyranut er det rimelig lett veg.

 

Hilsen en som kjører mye tungbil mellom øst og vest.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du korleis du skal køyre nedoverbakker?

Du skal ikkje holde bremsen inne lenge. du skal bremse på gira. Må du bremse, skal du bremse relativt hard i nokre sekunder og deretter slippe bremsepedalen.

 

Holder du bremsepedalen litt inne lenge for å justere farten, risikerer du at bremsene blir heite og at ein mister bremsene.

Er nokre skarpe svinger ned ifra Hemsedalsfjellet mot Borlaug, so der er det greit å ha bremser.

Høyres kanskje skremmende ut, men det går sikkert greit.

 

Men har sett at det er ikkje akkurat alle som veit korleis ein skal bremse i nedoverbakker.

Rekner med at Einar og har sett litt sia han køyrer vist ein del tungtransport. (godt hende at eg har møtt han. Ein eg er onkel til tar og ein del bilder av trailere)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt å nevne bremsinga Todleif :-)

Bruk gir og motorbrems for det det er verdt, bruk bremsepedalen kort og effektivt, men kikk i speilet først.

 

Ett annet lite tips: Det er lurt å vise hensyn til tungtrafikken, slipp dem fram om du sinker dem, og ikke ta det rolig inn mot oppoverbakkene om det ligger noen bak. Det er mye tungtrafikk på alle disse veiene, og vi kan bli lit mugne om noen ødelegger farta og siget for oss, det er ikke alltid det er like moro å få opp farta på 52 tonn igjen gitt, og dessuten, så holder oftest lastebilene høyere snittfart over lengre strekninger enn personbiler. Gjørt du det tipper jeg du selv får en mye bedre kjøreopplevelse alt ialt :-)

 

Todleif, kjører Kvit/rau FH500 med Bergene holm-tralle, men som oftast haukeli...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg sust forbi dg noen ganger + du har slept meg forbi einar ;-)

 

Pleie blinke kort til v og h som takk for å bli sluppen forbi. Kjørt mb 300e å grønn honda accord stv forbi deg ;-)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår