Gå til innhold

Mondeo stasjonsvogn 1.8 '99 ghia - fikse ting sjøl?

mollekake

Anbefalte innlegg

hallo folkens!

Har en 99 mod ghia 1.8 stasjonsvogn, og her har noen deler gått som må byttes.

jeg kan få tak i deler billig, men det jeg lurer på er om jeg får det til på egenhånd.

Problemene:

slitte bremseskiver(bytte klosser og?)

40% forskjell i bremsetromlene bak (bytte begge sider med sko?)

slakk bærekule venstre side(bytte komplett arm)

ødelagte bærearm pakninger bak(verkstedet foreslo å bytte hele bærearmen, lettere)

Så her er spørsmålet, kan jeg bytte alt detta selv? har en far og svigerfar som kan litt mer om bil enn meg :P

Er også noen andre problemer som jeg tipper verksted må fikse:

hjul foran blir sllitt på innsiden.

rust på bremserør fra midt og forover

alle svar tas imot med stooor takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vondt å sitte her og fortelle hva du greier og ikke greier.

Skiver og klosser er grei jobb, bytt begge deler

Bremser bak er litt mer tricky. Skift sko, hjulsylinder og selvjustering. Ta en side av gangen så har du fasiten på andre siden. Systemet må luftes etterpå

Bærekule på venstre side er litt lur. Du får orginalt kun hel bærearm, men uorg leveres løs kule. Hvis den ikke er skiftet før må tre nagler borres ut. Skal du skifte hel bærearm er den fremre festebolten problemet da den ikke går ut uten å løsne hele motorramma da den må opp mot girkassa. Alternativet er å slå den litt opp, kappe av bolthodet og montere en ny underfra. Da bør imedlertid enden på bolten kappes litt etter montering hvis du ikke vil risikere hull i girkassa. Har du flaks er dette gjort før-

Bærearmpakninger bak??? Er det bakre bærebruforinger i forstilling eller er det foringer i langsgående arm i bakstilling?

Slitte hjul vil nok bety en 4-hjulskontroll etter bærekuleskift, og bremserør er en drittjobb. Stusser litt på at det er fra midten og forover, da det normalt er ved bensintanken problemet er

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vondt å sitte her og fortelle hva du greier og ikke greier.

Skiver og klosser er grei jobb, bytt begge deler

Bremser bak er litt mer tricky. Skift sko, hjulsylinder og selvjustering. Ta en side av gangen så har du fasiten på andre siden. Systemet må luftes etterpå

Bærekule på venstre side er litt lur. Du får orginalt kun hel bærearm, men uorg leveres løs kule. Hvis den ikke er skiftet før må tre nagler borres ut. Skal du skifte hel bærearm er den fremre festebolten problemet da den ikke går ut uten å løsne hele motorramma da den må opp mot girkassa. Alternativet er å slå den litt opp, kappe av bolthodet og montere en ny underfra. Da bør imedlertid enden på bolten kappes litt etter montering hvis du ikke vil risikere hull i girkassa. Har du flaks er dette gjort før-

Bærearmpakninger bak??? Er det bakre bærebruforinger i forstilling eller er det foringer i langsgående arm i bakstilling?

Slitte hjul vil nok bety en 4-hjulskontroll etter bærekuleskift, og bremserør er en drittjobb. Stusser litt på at det er fra midten og forover, da det normalt er ved bensintanken problemet er

hehe ja skjønner det ikke er lett å si hva jeg klarer og ikke klarer.

Hvordan er det å bytte hele bærearmen? er det tricky eller lettere enn bare kula?

bak så er det foringer i langsgående armer. begge sider.

takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt hipp som happ hvis det er venstre, på høyre side ville jeg helt klart bytte t armen. Det er litt kjedelig å bytte kula nå, og få mangel på de indre foringene neste gang. Bytter man arm er alt nytt.

Foringene bak er presset inn og må derfor presses ut og inn igjen. Flere måter å gjøre det på

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider