Gå til innhold

Skranglelyd fra venstre hjul foran

Ranger emnet

GnarusLeo

Anbefalte innlegg

Hei,

vi har akkurat kjøpt oss en brukt Golf 1.9 TDI Sportline fra 2005. Under prøvetest oppdaget jeg det ikke, men nå hører vi at det kommer en slags "skranglelyd" fra venstre hjulet foran. Min samboer mener det høres ut som en mutter som ligger løst, mens jeg mener det er en mer kontant lyd hvor metallt tar borti metall .. hardt. For det er høyt, men hører det ikke skikkelig før man ta vinduet ut.

Det gjelder også bare ved meget lave hastigheter i 1.gir, og ett fett om jeg svinger eller ikke.

Vi har 0 peiling på bil, men er det noen som vet hva dette er og hva det bør koste å fikse det? Bilen skal på service om en uke hos møller, men man vet jo at de kan ta seg betalt :)

Ny på forumet forresten, så første post :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - velkommen til Bilforumet :)

Dette burde være temmelig enkelt å finne ut hva er, men krever da at man tar bilen i nærmere øyesyn. Å komme med kostnadsestimat er umulig så lenge men ikke har anelse om hva som er galt ;)

Har du sjekket at alle hjulboltene er tightet skikkelig? Om dette er ok så sjekk om en bremsekloss er utslitt, altså at det er metall mot metall eller om det bare er bremseskjoldet som tar borti bremseskiva. Sjekk også hjuloppheng om alt annet er ok.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Problemet gjaldt både før og etter dekkskifte (skiftet til nye vinterdekk i dag), og jeg spurte gjengen som tok av felgen om de kunne se noe - men ingenting synlig hvertfall. (De virket ikke så veldig gira på en gratissjekk).

Bilen har akkurat vært gjennom NAF kjøpstest (2 dager siden), og det ble ikke avdekket noen store feil der, eneste punkt om bremsing var litt pulserende bremseeffekt forann. Men bremseforst, bremsevæske, bremserør, bremseslanger,bremsebelegg og bremseskriver er kontrollert OK.

Den skal på service om 7 dager, så får høre hva de sier, men de skal jo ha 500 bare for å stille diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer lyden mer på humpete vei, bare i humper eller like mye uansett?

Om lyden garantert ikke kommer fra bremsene så sjekk hjuloppheng, styrekule og innfestningene til stab-staget. I verste fall er det et havarert hjullager men dette burde NAF ha funnet ut.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider