Gå til innhold

Diverse problemer med 190E...


Olav S

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har en Mercedes Benz 190E 1990 modell som jeg er veldig fornøyd med! Hatt bilen i 10 mnd og absolutt ingen problemer annet enn at jeg har byttet en aksling ut til H bakhjul da det knakk pga rust innvendig...

 

Nå i det siste så har det kommet et par problemer jeg lurte på om dere visste hva kom av/ hva som må byttes..

 

1.

Altså, når jeg bremser ned så kommer det en dunkelyd fra bakstillinga et sted.. Spiller nesten ingen rolle hvo fort jeg kjører når jeg bremser, dunkelyden kommer fortsatt. Noen ganger kan jeg ha bremset nesten helt ned, og når jeg har ca 20km/t igjen før full stopp kan dunkinga komme.. Det rare er at det har kommet og gått i perioder.

 

2.

Lyset i intrumentpanelet som viser lite væske i radiatoren har begynt å komme av og på hele tia. Spesielt når jeg står/ kjører i nedover bakke slår lampa seg på, eller det kan være i svinger etc.. Ligger jeg på rett vei holder det seg som regel borte. Ja, jeg har selvfølgelig skjekket om det er vann i beholderen, og det er det.

 

3.

I lyskryss, eller hvor det måtte være, når jeg står i passe bratt bakke så stiger tempen på motoren sakte men sikkert. Kan sitte å se på at nåla beveger seg godt over streken som betyr 90 grader C. Altså mellom 80 grader og 120 på instrumentet.

Dette er forekommer spesielt når jeg står i helling i oppover bakke, eller det kan også være at bilen står i en bratt bakke på siden om dere skjønner? At bilen står på sia mitt i veibanen... Jeg har mistanke om at det kan være en dårlig termostat/ vannpumpe, men er langt ifra sikker.

 

Håper dere forstår hva jeg mener og at noen kan hjelpe meg med å finne ut hva dette kan komme av. Ellers er jeg strålende fornøyd med bilen, beste bilen jeg har hatt. Den har forøvrig gått 340.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg tror: Du har enten en gjenstand liggende i bagasjerommet eller for lite olje på kardangen (egentlig mer typisk hvinelyd...).

2. Har du nylig byttet kjølevæske?

Det høres nemlig ut som om du har en liten luftboble i kjølesystemet. Har du en såkalt "bleeding nipple"-mutter på bunnen av radiatoren? Da kan du evt. starte motoren, åpne denne mutteren, vente til vannet strømmer ut fra mutteren, for så å lukke igjen. Hvis ikke, start motoren en gang med lokket til ekspansjonstanken åpent. Dersom det er generelt lite strømning, sjekk vannpumpa.

3. Hva er normal driftstemperatur på din modell? 90' høres jo fint ut, spør du meg.

 

Spør du meg er ikke dette symptomer på dårlig termostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei jeg har ingen gjenstand i bagasjerommet som lager en slik lyd. Tror heller ikke det er lite olje på kardangen hvis det egentlig er mere en typisk hvinelyd. Jeg tror vel at det er et eller annet stag som er løst eller dårlig, men hvilket og hvor det sitter vet jeg ikke enda.

 

Jeg har nylig etterfylt kjølevæske. Det er nok der problemet ligger ja. Da den "bruker" litt vann. Om jeg har en lufteskrue vet jeg ikke, men det kan jeg naturligvis skjekke.

 

Normal driftstemperatur er 80 grader, det er der den som regel ligger. 90 er også vanlig ja, men problemet er at nåla går over 90.. Har nok med luftbobla du nevner å gjøre.

 

Takk for hjelpen, er det fler som har andre meninger om hva som er galt, speiselt med denne dunkelyden å gjøre er det bare å skrive. Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dunkelyden er ikke ABS som begynner å jobbe(neppe, kjenner det i pedalen), sjekk at kalipper sitter skikkelig, lengde på hjulbolter og at ikke drivakslen er løs innerst.

 

Disse bilene skal være sjølluftende, men jeg har vært borti at flottøren på sensoren "råtner" og blir tung, prøv å fyll mere vann, gjør ikke noe å toppe beholderen, det over der det skal være kommer ut av seg selv.

 

 

Normal driftstemperatur på disse er 90-110 grader, litt avhengig av termostat som sitter i, det kan jo være at kjølevifta di ikke går, er ikke sjelden at termobryteren til den er defekt, ett topolt stikk VF på topp/motor, kan kortsluttes i nødfall.

 

Vintertermostat frarådes...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunkinga skyldes ikke ABS, for det har ikke bilen. Men det kan godt være noe drivaksel greier ja, da jeg har bytta den ene ut til H bakhjul for en stund siden. Det rare er at da forvant dunkelyden for en periode også.

 

Når jeg kjører så ligger nåla for temperatur på 80 grader, den går gjerne opp på varme dager i køkjøring osv.. Men normalt ligger den på 80 grader under fart.

 

Skal få skjekket ut dette, flere som vet hva dette kan komme av så bare skriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår