Gå til innhold

Ikke bensin til dyser

Ranger emnet


haolhol

Anbefalte innlegg

Ingen bokstaver. Bare tall.

Det er en Audi 90 2,3 Coupe 90 modell.

Skiftet til samme motor fra en 87 modell som var uten lmm, bensinfordeler og fordeler.

Helt identiske og samme tall på blokka bortsett fra ett. Det sto 111 på den originale og 17 J på den nye helt nederst ved motorfeste.

Skiftet pga. sprukket topp.

Ny motor ble billigere enn å kjøpe ny topp.

Like enkelt og trodde jeg.:D

En ting til som skjedde i forbindelse med motorskifte var at hallgiver fra den originale motoren streiket.angry2

Har nå fått pumpa og er nesten ferdig med montering, men nå streiket batteriet. Viser 13,2 v helt til jeg vrir på starteren og det blir tikk-tikk.tikk og bare 5 volt.

Ganske sikker på at det er en nisse som er kommet for tidlig og kjeder seg.:magic:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sett for langt nede på blokka (på delenummeret), motorkoden står helt øverst på blokka, rett under toppakningen. Bildet er fra en rekkefirer men plasseringen er den samme.

 

motorkode-1.jpg

 

En ting. Når du skrur på tenningen, går da bensinpumpa i ca ett sekund for så å stoppe? Husk at om hallgiver ikke fungerer så vil aldri bensinpumpa begynne å gå igjen. Den er styrt fra ECU og den legger ikke inn bensinpumpereléet uten at den mottar pulser fra hallgiveren.

 

Siden du har byttet fordeler så MÅ tenningen justeres etterpå. Når veiv er i ØD (0-merke på svinghjul) og merke på kamdrev mot referansemerket på deksel bak, så kan du grunninnstille fordeler som på bildet under. Rød strek angir merke i fordelerhuset, gul strek senter på rotor.

 

fordelerNGAAR-1.jpg

 

Tenningen skal statisk være 15-18 grader før øvre dødpunkt, altså med sikring i bensinpumpereléet eller lask i diagnosekontakten, alt etter hva som er på din. Tenning må også justeres på varm motor og alt som trekker strøm avskrudd. Svinghjulet har grademerking for 12, 15 og 18 grader fØD, samt et 0-merke for ØD. Ikke forveksle disse. Gjerne greit å risse opp streken (på svinghjulet) for 15 grader fØD før du begynner å stille tenningen.

 

Diagnosekontakt som laskes før og under tenningsjustering, dersom du har slike.

OBD80B4.jpg

 

Men mest sannsynlig har du bensinpumperelé med sikringsholder. Når motor er varm, slå av alt som trekker strøm, sett en fungerende sikring i reléet og juster tenningen til 15-18 grader fØD. Ta ut sikring og stopp motoren. Ferdig. Husk du må ha tenningslampe for dette, klemmen koples til pluggledning til sylinder 1

 

KE-Jetronic2.jpg

 

Enda et bilde av merke i fordelerhuset.

Fordeler8v.jpg

 

Bilde av 0-merke og veiv nesten i ØD. 0-merket skal ligge plant med nedre flate.

DSC00259.jpg

 

Bilde av grademerking, du ser de om du klikker på bildet og ser nøye (12, 15 og 18 grader).

SvinghulAARmanuell.jpg

 

OT merke på kamdrev overens med referansemerke. Bemerk at det ikke er helt likt på din da dette bildet er av en rekkefirer.

S5000355.jpg

 

 

Men... Dette er jo kun interessant først når motor har startet ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angry2:(:helpme: Takk for hjelpa. Setter stor pris på at du gidder å svare.

Forba.... fe...biln starter ikke.

Skiftet bensin pumpe med en som jeg vet virker og har riktig varenummer.

Når jeg kobler fra en slange fra bensinfordeler så kommer det ikke bensin(en som går til dysene)

Tenning er såpass at det treffer merkene på svinghjulet med en stroboskop lampe når jeg kjører den på starter.

 

Oppgitt.

 

Kan det ha noe med saken å gjøre at fordeler sluttet å virke(ikke gnist) etter flytting. Den er gnist nå med ny fordeler.

 

Hjerne?

Kan veivakselsensor ha noe å si. hvor i så fall finner jeg den

http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/Artbild/14-453028.jpg

Bilen er oppgitt med 2,3 NG motor (10 ventiler) og den jeg satte i var oppgitt til samme og ser lik ut.

De har ikke noe merke der du viser på bildet

Endret av haolhol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke bensin ut fra mengdefordeler uten at lufttallerkenen løftes som når motoren suger inn luft forbi denne. Dersom motor suger falskluft, gjerne via hull i gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld, så vil ikke lufttallerken i mengdefordeler løftes og det kommer ikke bensin til dysene.

Har du nå verifisert riktig bensintrykk frem til mengdefordeler? Om ikke er det ingen eller liten vits å sjekke om det kommer bensin ut fra den. Dersom du har riktig bensintrykk så ta av gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld, vær forsiktig så den ikke skades! Løsne en slange fra mengdefordeler. Slå på tenning og hør at bensinpumpen starter og umiddelbart etter løfter du opp lufttallerken i mengdefordeler. Det skal da komme bensin ut, husk bare å ikke gå amok da du vil overfylle motor med bensin og gjøre den sur. Enda bedre om du tar en dyse fra den gamle motoren og setter på mengdefordeleren når du tester, får da testet det i 'real life' og ser at det kommer bensin ut av dysen :)

 

Dersom du nå har gnist på riktig tidspunkt så har det ingenting å si om fordeler er byttet. Men som sagt, du kan ikke bare gå ut ifra 0-merke på svinghjul, du må ta hensyn til merke på kamdrevet også, ellers kan du ha 180 grader feil tenning og motoren vil da aldri starte. Du vet det sikkert men må si det slik at vi snakker samme språk. Fordeler går en omdreining på samme tid som veiv går to omdreininger. Derfor... ;)

 

Veivakselsensor har du ikke, kun hallgiver og den gjør samme jobb. Og en ting til - det finnes tre forskjellige utgaver av NG-motoren, de kan brukes om hverandre men ikke alle deler passer om hverandre ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk

Det var merke som du sa, men på toppen.

Begge hadde samme nr 034 103 373P

Ene motoren er merket 89 og den andre 87

Tenningmerkene er rett ja.

Har ikke ordnet meg med noen annen måler, men kan vel prøve den å se at den måler max.

 

Kan det gi en fordel å dra den i gang for å få økt undertrykk.

 

Takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk

Det var merke som du sa, men på toppen.

Begge hadde samme nr 034 103 373P

Ene motoren er merket 89 og den andre 87

 

034 103 373 P er delenummer på toppen, ikke motorkoden ;)

 

Legger med et bilde til...

NG.jpg

 

Den måleren du har duger lite på det trykket du skal måle, i tillegg risikerer du å ødelegge den dersom du har 6-6.5 bar trykk.

Trenger ikke slepe den i gang, gjør som jeg sa og løft tallerkenene, du vil ikke være i minst tvil om det kommer bensin, dersom det fungerer ;)

Og jo, vi er her for å hjelpe :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig. Nå fikk jeg litt pågangsmot igjen.:m'm:

Spjeldet sto veldig langt ned og justerte det litt opp slik at det kom nesten jevnt med kon i innsuget.:bok:

Bensin kommer fint ut av dysene når jeg løfter spjeldet som du tipset om.

Har satt sammen igjen men fikk bensin kun fra en dyse(nr 1). Belgen er jeg ganske sikker på er tett.

Plukket sunt igjen og det virker på alle når jeg løfter spjeldet.

Kjenner veldig stor motstand når jeg løfter spjeldet.:wonder: Antar at motoren ikke suger så mye at det løftes nok til å sprute.

Kan denne motstanden påvirkes med noe?:deng

 

Ingen merker.

[ATTACH]34193[/ATTACH]

post-73936-13804854551602_thumb.jpg

Endret av haolhol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå mekket litt på dette.

Spjeld og lmm var ikke brukbar slik det var så tok sjansen på å plukke sunt.

Tok av fordeler og gjorde reint stempelet som var inni.

Skrudde sammen igjen og nå spruter alle dysene kjempefint. Problemet nå er at de spruter uten at jeg trenger å løfte spjeldet. Det er heller ikke så mye motstand i spjeldet nå, slik at det nå lett kan løftes av undertrykket.

Har ikke satt sammen alt før jeg tar av fordeler igjen og forandrer litt ?? i håp om at det ikke spruter før spjeldet løftes litt.

Antar at jeg trenger ny fordeler og lmm så det er derfor jeg kan prøve og feile litt.

Event. hvor mye skal gasspjeldet løftes før det spruter bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nå på helsa løs.

Har nå skiftet spjeld og bensinfordeler.

Akkurat samme. Kommer bensin så fint i dysene hvis jeg trekker opp spjeldet.

Bare at spjeldet er veldig tungt å løfte.

Det løftes tydeligvis ikke når gummibelgen er på. Og den er jeg temmelig sikker på er tett.

 

Hvorfor er spjeldet så tungt og løfte såpass at det kommer bensin??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering.

Da jeg skiftet motor skiftet jeg også over registereim og alt som hørte til den fordi det var helt nytt.

Der lå feilen.

Det ble ikke likt på denne motoren med den regreima. De var ikke helt like. Men de var så like at jeg fikk kompresjon men IKKE vakum i innsug.

Det at jeg hadde komp gjorde at det tok tid før jeg oppdaget at den ikke sugde.

Nå går den som en klokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår