Gå til innhold

Hjelp til valg av sub

Ranger emnet

TheBB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å kjøpe en ny sub da et element har sprengt på min gamle Rockford Fosgate P3-2X12. Jeg eier en monoblokk som leverer 1500W RMS (Rockford Fosgate T1500-1bdCP - 2010 modell) og var dum nok til å kjøpe P3-2X12 på 1200W RMS. Uansett så tenker jeg på å kjøpe en ny enclosed sub på 1500W RMS eller mer. Er eventuelt en 1000W+ RMS sub på 4 ohm å anbefale? (da forsterkern leverer 1000W x 1 kanal ved 4 ohm)

Har tittet litt på subber, og kommet fram Viber Space Vented 12 Twin Subwoofer på 2000W RMS kanskje er noe å satse på (http://www.frankiesautoelectrics.com.au/products/vibe-space-vented-12-twin-subwoofer.html). Lurer også på hva jeg burde kjøpe for å få hard og veldig dyp bass i bilen? P3-2X12 subbene var ikke helt deg jeg ønsket.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du litt ute å sykler, for det er ikke forsterkeren som har gjort at du har ødelagt den ene suben din, det er en blanding av kvaliteten til suben og dine ører som har gjort dette over tid. En forsterker bør gi nok effekt til subene for at du skal ha kontroll over dem. Med for svak forsterker så vil forsterkeren klippe signalet når den ikke klarer å levere, og dette vil ta livet av suben din. Har du derimot en forsterker som er sprek nok, så skjer ikke dette, men du må da bruke ørene dine og høre etter når suben sliter med å levere ren lyd. Kassestørrelse og type har også mye og si på lyden og hvor mye elementet må slite for å lever varene hvis det er montert i feil kasse.

Jeg vil anbefale deg 2stk av denne suben: http://autodesign.g5.nsn.no/subwoofere/digital-designs/digital-designs-dd512-12 du kan da koble disse sammen slik at du havner på 4ohm totalt, og kjøre med dine 1000w rms. Subene vil i da teoriene kunne få 500w hver, noe som er helt topp.

Men så spørs du jo hva annet du har i bilen din da, som skal kunne matche disse subene. Har du feks høyttalere i hatthylla, så er det veldig vanskelig å høre om subene dine sliter for da har du alt at par høyttalere som sliter og låter stygt pga trykker fra subene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider