Gå til innhold

Teknisk spørsmål:

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått tak i en Jaguar S-type bakaksel som ”alle” sier er best, da man slipper å korte den inn.

Problemet er at de store aluminiums hub’ene ytterst på hver ende av akselen "krasjer" mot undersiden av rammen ved max fjæringsutslag. Jeg vil ha disse på utsiden av rammen!

Regner med at flere før meg har bygget 34 Ford i kombinasjon med S-type Jaguaraksel, så problemet bør være kjent (?)

 

Vet dere hvordan dette løses? Må rammen smalnes av? Kan man slipe av litt av kanten på den hub’en?

Er det bedre å kjøpe en bredere Jaguaraksel og korte den eksakt slik at hub’en går på utsiden av rammen?

 

Vet at disse hub’ene også fungerer som ”krasjpunkt” for å unngå at drivakselen blir bøyd v/gjennomslag. Det jeg hadde tenkt dersom hub’en gikk på utsiden av rammen var å lage et slikt punkt på utsiden øverst på rammeskinnen slik at hub’en kan treffe der ved evt gjennomslag FØR drivaxelen tar i undersiden av rammen. På den måten blir det mulig å senke bilen enda etpar tommer uten å miste fjæringsvei.

 

Ser at MEP Products of Sweden korter drivaksler for 2500kr pr par. Vet dere om de gjør det ”riktig” med oppvarming på før/etter osv? Vil det ofte være problemer med kortede aksler? Styrke, balanse mm?

 

Om ingen her på forumet kan svare, er jeg svært takknemlig dersom spørsmålet formidles videre til bekjente av forumets brukere.

 

Jeg tror dette problemet gjelder KUN kombinasjonen 34 Ford / Jaguar S-type aksel, da 32 Ford har litt smalere ramme.

Senere biler har bredere ramme og bruker helt sikkert de senere akslene som er 4 tommer bredere (og dermed for brede for 34 ramma!)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har en korta XJ6 aksel som er riktig korta og ja den holder da jeg har gasse friskt med den i over 10år.

Vet ikke om de korter korrekt men jeg vet at den er meget spes og omfattende og korte han som korta min vil ikke påta seg flere.

 

Hvis intressert er jeg på jakt etter S-type eller E-type aksel.

 

Men jeg trenger og vite bredden på S type kan du måle din?

Så skal jeg finne måla på min kanskje vi kan bytte min er nyoverhalte opphengslager ol i fjord med 3,31:1 giring og diff brems (ikke overhalt)

 

Har studert og jobba mye med jaguar sin bakaksel og jeg tror ikke det er spes lurt og kutte no i de aluminiums hubbene da ville jeg smalna inn ramma.

Men fjærer virkelig bilen din så mye at det der blir et problem?

 

Tips er helt klart og finne ut åssen felger vil du ha på bilen og hvordan blir de på den akselen under din bil?

Kan hende du trenger kortere eller bredere aksel.

 

Hmmmm blir mye dette ring så kan vi prates (pm) om det eller mail på easkjem@hotmail.com

 

Har endel info opp opbygging og hvordan innfestinger skal være ol for at den skal virke som den skal her han mange bomma.

 

Vi prates

Mvh

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du er interessert i å bytte. Den jeg har kjøpt ser helt forjævlig ut. Sånn er det når motivasjonen er større enn vettet. :D

 

S-type akselen er 54 eller 55 tommer bred. Begge tallene

figurerer rundt omkring. Personlig tror jeg den er 54 når den står i orginalramma med fullt fjæringsutslag (virker slik på den jeg har)og 55 når den er korrekt montert med drivakslene nær vannrette.

E-type akslene er 50 tommer og de senere xj akslene er 58 tommer.

Ideelt sett skulle det vært 56 eller 57 tommer til 34 ramma.

 

Snakket med en type i går kveld fra Turnpike Rodders i Trondheim. Han visse også om vellykkede kortinger, men generelt mente han det burde være aller siste utvei.

 

Jaguar akselen har visstnok så overdimensjonerte hjullager at han anbefalte å kompensere med felgoffset istedefor å kjøpe en xj aksel og korte den ned til mine ønskede 57 tommer.

 

Å "skave av" litt på toppen av aluminiumshuben er vissnokt ganske vanlig. Kritisk område på den huben er jo mellom drivakselen og nedre bærearm.

 

Dersom jeg smaler av ramma får jeg problemer med biltilsynet. Har strukket de til bristepunktet allerede og jeg har ennå ikke fortalt de at jeg endrer planene fra stiv til delt bakaksel. Eneste måten å få de til å godkjenne det på vil være at jeg påpeker at ingen flere inngrep i rammen trengs for Jaguarakselen enn for den stive Ford akselen. (Har allerede får godkjent bytte av travers.)

 

Evt kan jeg jo kjøre bilen rett hjem etter at skiltene er på plass og smale av ramma da, men det har ikke jeg sagt!

 

Grunnen til at jeg vil gjøre alt dette er at rodden blir ganske høy i baken uten inngrep i rammen og uten å skave av alu-huben. Og jeg skal ha en LAV rod.

 

Akselen jeg har kjøpt har forøvrig 3,57 i utveksling og ingen diffbrems.

 

Søker du jaguaraksler bør du ta kontakt med Øvrebø Autodeler i Porsgrunn. Her er hjemmesiden:

http://www.jagspares.com/

Flere i rodmiljøet som har handlet med han. Jeg kjøpte også min aksel der.

Han har masse peil på utvekslinger, endringer, bredder, diff/ikke diff osv osv.

Om han er billig vet jeg ikke, men han er seriøs.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm merkelig er bare 3 beskjeder i PM boksen så full er den ikke men jeg sletta en så nå skal det være plass.

 

Ja kjenner til han Øvrebø har kjøpt alle lagera og nåleleger tettinger osv av han.

 

vet at 3,31 utvekslinga jeg har med diff brems er sjelden.

problemet er at det jeg har er S-type diff som er svakere en XJ diffen men den har tålt 400+hk og masse deng så den tåler nok.

 

Men jeg vil ha lavere utveksling mellom 3,50 og 4,00 hadde vært knall T56 jeg har satt oi har grisehøyt 1 gir og 0,52 i 6 gir så jeg vil ha lavere giring.

 

Når jeg tenker meg om tror jeg at akselen min er kortere en E-type for jewg fant ut at en E-type aksel eller S-type aksel er det jeg vil ha og da blir den jeg har for kort for deg.

 

Ja lagera i akselen er knall solide og litt av en jobb og shimse opp når de byttes.

 

Satt og kikka på alu hubben og hvis det er den helt innerste delen kan du nok fjerne en 10-15mm på innsiden av hver av de og da er du jo oppe i en drøy tomme mere klaring mellom de da.

Hvor mye trenger du?

 

Du trenger jo litt innfestinger til den Jaguar akselen også da men her gjøres det mye rart.

Blaa så må du passe på at de armene som sitter ytters ved hulet og peker fremover må kunne bevege seg i lengde rettning mao IKKE unibals eller urethan her bruk my gummi eller vil du sette nedere bærearm på akseln i spenn og den vil stoppe i vannrett posisjon og dermen vil ikke akselen virke som den skal.

 

Du må også lage feste oppe på diffen bak og nede på diffen forrand det er her kreftene overføres til karrossen og den må festes slik for og klare det.

Fester du hele diffen i alle fire boltene på toppen vil ikke akselen klare og overføre kreftene til ramma i bilen.

 

Se nøye på hvordan den orginale ramma/huset som akselen sitter i før du lager fester.

 

Blir mye detta ring meg du så tar vi en prat.

 

easkjem@hotmail.com eller mob i pm jeg sende deg.

 

Mvh

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ganske bra beskrevet hvordan man henger opp Jaguarakselen i den svenske "Bygghandboken". Der skisseres også to metoder som ikke må blandes: Helt stum montering og montering med gummiforinger. Bruker man gummiforinger skal man påse at alle fornger er like harde.

De andre tingene med fremre feste av nedre bærearms-stag er også bra beskrevet.

 

Men den dagen jeg setter igang med dette kan det godt hende jeg setter vekk noe av det til proffer, eller får med meg en eller annen som har gjort det før.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Står ganske bra beskrevet hvordan man henger opp Jaguarakselen i den svenske "Bygghandboken". Der skisseres også to metoder som ikke må blandes: Helt stum montering og montering med gummiforinger. Bruker man gummiforinger skal man påse at alle fornger er like harde.

De andre tingene med fremre feste av nedre bærearms-stag er også bra beskrevet.

 

Men den dagen jeg setter igang med dette kan det godt hende jeg setter vekk noe av det til proffer, eller får med meg en eller annen som har gjort det før.

 

Ok nå har ikke jeg lest den boka der men jeg kunne tenke meg den har du fult navn på den og hvor jeg får kjøpt den?.

 

Mulig det er godt beskrevet men kun meget få at de roddene jeg har kikka på har Jaguar akselen hent opp korrekt slik at den virker.

De fleste feila er den armen jeg prøvde og beskrive den Må kunne bevege seg i lengde retning ellers låser den nedre bærearmen like før den kommer til vannrett posisjon.

 

Enkleste måten og se om Jaguar akselen beveger seg som den skal er og ta av alle coilovere og bevege yttere alu hub fra fult ut til fult inn den skal gå så lett at du kan lett løfte den for hånd.

 

Neste feil er når de montere den stumt i de fire bolt hulla på toppen av diffen. Da overføres ikke kreftene til chassis som de skal.

Det skal stå to korte armer nede på hver side av diff huset og en oppe bakerst på diffen.

 

Personlig tror jeg den må monters i gummi for og overføre kreftene best mulig .

 

Har diskutert oppheng av Jaguar aksel med mange svenske roddere som lurer når de ser hvor bra feste min bil har med og hva jeg har gjordt.

 

Men jeg er ingen ekspert på dette kun en glad amatør som prøver og lære mest mulig så her kan finnes mange metoder som er riktige.

 

Vi prates

Mvh

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er åpen for alle innspill. Vet at det er mye rart ute og går mht oppheng av både stive og delte aksler.

 

En kamerat av meg f.eks. Han kjøpte en ferdig 32 Roadster med stiv, bakaksel. Tror det er en 9" Ford. Tidligere har det sittet noen vanvittige bakhjul på den bilen, så ramma er smalet av endel og akselen må også være smalet av noe. Den er opphengt i vanlig 4 link med et tverrgående stag for å ta opp sidekrefter. På grunn av den svært smale ramma er dette staget bare ca 25-30 cm langt. Blir ikke mye veigrep av sånt. Bilen må jo fjære i en sideveis bue fra topp til bunn.

 

Ta en titt på denne linken. Ligger endel bilder der av en Jaguaraksel opphengt i ei 34 ramme.

http://w1.262.telia.com/~u26211032/

Kommentarer?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja har sett sånne super korta Pro greier ikke mye veiholdning der nei ikke skjønner jeg at de får lov og bygge såne biler for gata heller jeg da men.

 

Ja se der ja han hadde gjordt det fint.

De yttere lange staga ute ved hjula ser riktig festa ut slik må de være skal de virke eller de kan vært korte og rette men da MÅ de ha gummi så de kan flytte seg i lengde rettningen.

 

Han har bomma litt på de fire festene han har øverst på diffen da han hadde kun trengt de to bakere også bygge om de nede fremme.

De nede fremme funker nok de men jeg ville laga en travers over mellom ramma og så to korte armer opp i den.

 

Orginal fjærene er jo coilovers så der sitter fjærene fast på demperen så hvis du skrur av demper festet i topp og bunn kan du bare ta av hele greia ikke no fjærer som spretter av.

Nei de står ikke i spen i den ramma men de står i spenn på demperen/coiloveren.

 

Så kan du etterpå demontere fjærene av dempere.

 

En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor bruker ikke folk den ramma akselen sitter i og monterer akselen i alle orginal festene med alle armer som orginalt?

Da er den jo mye enklere og montere i bilen.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den viktigste grunnen er at ramme er rett og slett stygg og bakakselen er jo ganske synlig på mange rodder.

 

Dessuten er den vel tung?

 

Vedlikehold av bremsecalippere er også svært vanskelig med ramma på plass.

 

Han hos Øvrebø autodeler fortalte bl.a alle Jaguar-eieres skrekk var å få merknad på EU kontrollen på for slakk håndbrekk wire. Da måtte visstnok hele ramme ned fra bilen!

 

Har fått med meg såpass at jeg bør ta vare på deler av den ramma bl.a for å lage nye stag mellom høyre og venstre indre bærearmsfesting, pluss orginalskruene med låsetråd som sitter på toppen. Slikt liker jo Biltilsynet også og det er jo en ekstra sikkerhet for en selv.

 

Når den er tatt ut blir det avfetting, høytrykkspyling og deretter rustpussing.

 

Får ikke til å legge inn bilder her. Vet ikke helt hvorfor. Det gikk da før???

Har et "før" bilde av akselen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo stygg er den men for meg er det viktigere at bilen funker som den skal en at det ser fint ut under der.

 

Du må jo erstatte ramma med noe så om den er tngre en det kommer jo an på vekta av det du lager.

Jeg har sett mange instalajsoner av jag aksel som er på vei til og bli rivd av bilen pga for dårlig oppheng.

 

På min bil var de nedrere festene fremme på diffen på vei ut gjennom gulvet da de kun var bolta gjennom gulvet uten forsterkning på baksiden.

Så jeg har plukka ned og bygget om hele opphenget.

 

Ja vedlikehold blir enklere men er den i god stand er ikke det ille.

 

Bruke de delene er lurt ja helt klart.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatter bare selve traversen. Rammeskinnene beholdes.

Og akselen åker nok ut av den medfølgende "kassa", ja.

 

Fikk ikke tid i går kveld. Greide å bulke dagligbilen i forrige uke, så nå er det pussing, grunning og lakkering av baklokket som har 1. pri i garasjen.

 

Men jeg skrudde opp alle skruene. Ingen satt fast! De er jo brunerte! bare skruehodeter rusta. Resten av skruen og gjengene er helt 100.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår