Gå til innhold

volvo v40 kupevifte

Ranger emnet

fastlykjel

Anbefalte innlegg

hei! har problemer med kupevifta p� volvo v40`n min, den g�r ikke lenger. har fintlest alt av forumposter rundt omkring p� nett, � problemet er tydligvis ikke helt vanlig.

vifta g�r ikke, enkelt � greit, og her er ofte problemet at en motstand/diode p� (-) kabelen, rett f�r motoren er g�en. det er den ikke her, n�r jeg legger jord/(-) fra karoseri inn p� denne koblinga (forran dioden), s� g�r vifta helt fint, MEN f�r ikke regulere den.

i f�lge koblingskjemaet s� ligger styringa over (+). har pr�vd � bytte styrepanelet, og for � v�re helt sikker; �pna det ene og m�lt rett p� potmeteret for funksjonstest, dette var ok. pr�vd � f�lge kabelp�lsa hele veien fram til vifta og "ohm`et/pipt" ut lederne jeg tror signalet/spenninga ligger p�, dette uten � bli noe klokere.

har noen opplevd noe lignende f�r? event kjenner volvo sine systemer, lurer p� om hastighetsreguleringa p� vifta faktisk sjer i panelet i det veldig pinglete potmeteret, med tilh�rende pinglete ledertversnitt, eller er dette bare styrestr�m for rel�er/printkort jeg ikke finner noe sted i koblingskjemaet?? (d er ett � anet rel�e som er oppgitt p� skjemaet, men ikke finnes p� gjeldene plasering.

det skal og sies at etter at feilen oppsto, s� har det ved 2 anledninger pluttslig fungert i 3-10sek med ok regulering, for s� � plutslig dette bort igjen, dette peker mot d�rlig kontakt, eller brudd, fremfor komponentsvikt, men hva og hvor??? setter stor pris p� inspill og hjelp!!damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider