Gå til innhold

Bytte motor eller vrake bilen?

Ranger emnet

margitcaroline

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ikke bilkyndig i det heletatt, men kjøpte meg en mitsubishi space star for 2 mnd siden 2001 mod. Nå lager bilen skralle lyd og det høres ut som motoren er ødelagt. Bunnpannen er rustet hull i og bankesentoren er ødelagt dette gjelder også en oksygensensor i motoren.

Jeg har et billån på 30000 på denne bilen og synes det er ekstremt synd å måtte vrake den. Jeg har funnet en annen motor til 7500kr å lurer da på om det er dyrt å få satt den på og om det i det heletatt er vits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kjøpt en bil til 30 laken for 2 mnd siden og har fått så mye trøbbel med motor, ville jeg nok tatt en liten prat med selger, hvor store retter du har om bilen er kjøpt privat er vel usikkert, men går altids an å ta en prat med vedkommene.

Hva en "skrallelyd" er er jeg usikker på, feil på bankesensor gir gjerne ett veldig slapt tenningsmap i nødmodus, og feil på oksygensensor(lambda) vil gi feil blanding, ingen av tingene burde gi ulyd.

Men rusthull i bunnpanne gir gjerne oljelekkasje, som igjen gir for lite olje på motor, dette kombinert med noen som bare kjører gir dårlig smøring og muligens stor fare for rådebank og/eller ventiltikking, noe som i begge tilfeller vil gi bankesensor ett usannsynlig signal og feilkode på denne.

Først så får du finne ut hva som gir lyden, er det snakk om rådebank, så er motoren kast(økonomisk sett), er det ventiltikking kan det hjelpe emd ett oljeskift og du kommer langt med skifte av lambdasensor og ei ny bunnpanne. Og da kan det kanskje være verdt bryet.

En 01 Space star, er den verdt 30000 i det hele tatt? Finnes det rust eller skader(mest sannsynlig rust) så er den ikke verdt det.

Ser de ligger fra 15-70 tusen på finn, de dyre er strøkne og gått maks 135000 km, alt annet ligger under 30.000.

Det du må se på er ikke hvor mye du skylder på bilen, men hvilket utbytte du har av å koste på den reparasjon, sett at motoren må skiftes, motor til 7500,- jobb for minst like mye, og i tillegg må du skifte reg.reim, muligens lambdasensor(følger mest sannsynlig emd ny motor), du blir sittende uten bil litt til.

Eller du skaffer deg en ny bil, som virker med en gang, og forhåpentligvis går poblemfritt i noen år til, med vedlikehold selvfølgelig.

Tenke på at det kan koste å sitte uten bil også, men det vet du best selv.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider