Gå til innhold

4pekatts Golf VR6 2.8L AAA

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

Yes!

 

Da var jeg på plass igjen i helgen!

Programmet mitt nå, har vært motoroverhaling.

 

Såh, jeg begynte på Fredag, med å demontere resten av motorens ytre (Typ innsugsmanifold, fordeler, kabelholdere, ledningsnett etc.)

Deretter kom resten av innsugsmanifolden (Den korte biten mellom topp og innsug, hvor injektorene sitter) av, slik at jeg kunne klargjøre for pakningsbytte. Jeg skulle også bytte pakninger på eksossiden, så manifold(ene) kom av der også! :)

 

Etter mye om og men fikk jeg demontert motoren, byttet toppakning, montert den sammen igjen med nye registerdeler og pakninger hele veien. Bilder sier som alltid, mer enn tusen ord, så jeg har forberedt et lite bildemarathon - Enjoy!

 

Bilde 1: Her står motoren klar og fin på gulvet!

null_zpsfbd65f18.jpg

 

Bilde 2: Registerjobben ble utført med god hjelp fra gutta på VWVortex!

null_zpsc3cdfc22.jpg

 

Bilde 3: Toppdekselet kom av i en fei

null_zpsd57d8001.jpg

 

Bilde 4: Det samme gjorde alt av manifolder - Jeg fikk også låst kamakslingene

null_zpsfb9ecb95.jpg

 

Bilde 5: Gammelt register - Det kommer bilder av de slitte delene senere.

null_zpsbb27b4e1.jpg

 

Bilde 6: Toppakningen var også LANGT unna pen. Det var et sabla skrape-og renseprosjekt for å få dette bra..

null_zps45422cad.jpg

null_zps5c86f67e.jpg

 

Bilde 7: Jeg tok toppen av for å få den skrapt/rengjort litt

null_zpsa7567a21.jpg

 

Bilde 8: Her er den gamle øvre glideskinnen:

null_zpsab54fba9.jpg

 

Bilde 9: Her er den gamle øvre kjedestrammeren:

null_zps32084812.jpg

null_zpsb3b66b34.jpg

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde 10: HEr er den gamle nedre kjedestrammeren - Nesten ikke slitt!

null_zps6539896b.jpg

 

Bilde 11: Den gamle nedre glideskinnen. Noe spor i begge ender, som for meg virker som slakk i kjedet.

null_zps118eb51c.jpg

 

Bilde 12: Alle de gamle delene (Minus strammebolten)

null_zpsd0a0c9f5.jpg

 

Bilde 13: Det gjorde seg med ny toppakning!

null_zps579eb4c2.jpg

 

Bilde 14: Knakk denne delen... Noen som kan selge meg en ny en? (Den som sitter under termostathuset, tror jeg)

null_zpsfc745e47.jpg

null_zps7275ad85.jpg

 

Bilde 15: Her har jeg satt blokken i "nullposisjon"

null_zps9023de3e.jpg

 

Bilde 16: Dette er de nye registerdelene mine på bunnen.

null_zpsb614b198.jpg

 

Bilde 17: Jeg fikk vasket alle stemplene, toppen og lagt på toppakningen igjen :)

null_zpsb598cbbd.jpg

null_zps9e582531.jpg

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde 18: Mens jeg holdte på, fikk jeg også vasket enkelte deler i diesel!

null_zps8db4df54.jpg

null_zpsfb7d3fb6.jpg

null_zpsff77215c.jpg

 

Bilde 19: Ny simmering!

null_zpsad487122.jpg

 

Bilde 20: Etter hvert kom toppen til sin rette plass igjen..

null_zpsd0c6348b.jpg

 

Bilde 21: Jeg fikk montert på det øvre dekselet, og "testkjørt" motoren for å sjekke at registeret satt rett.

null_zps759cacd4.jpg

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde 22: Simmeringen satt godt rundt veiva

null_zps572574e7.jpg

 

Bilde 23: Og her er motoren nesten helt ferdigmontert igjen.

null_zpscffb45e1.jpg

null_zpsc2430c94.jpg

 

Bilde 24: Toppdekselpakningen

null_zps4cf14624.jpg

 

Bilde 25: Eksospakninger

null_zpsd71b88a7.jpg

 

Bilde 26: Innsugspakninger

null_zps71b243f1.jpg

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, så har jeg fått nye bærekuler og skruer!

 

null_zps791a8839.jpg

null_zps3f719593.jpg

 

Jeg må få beklage for den store mengden bilder, jeg er bare relativt glad å dokumentere deg jeg gjør.. :D

 

 

Framover på tapeten nå har jeg følgende planer:

 

Motor:

- Motoren skal få ny clutch, drivreim og monteres på plass.

- Deretter skal den få ny oljepumpe og bunnpannepakning.

- Motoren skal flushes (Med radiatorrens og oppvaskmiddel, flere ganger)

- Når jeg har flushet kjølesystemet, skal jeg tømme oljen og bytte oljefilter

- Motoren skal også få nytt luftfilter

 

Eksos:

- Eksosanlegget jeg kjøpte på VACN skal monteres opp i nær framtid

 

Drivverk:

- Nye indre drivknuter på begge sider

 

Oppheng:

- Nye hjullager

- Justerbart senkesett

 

Juridisk:

- Firehjulskontroll

- EU-Kontroll

- Betale årsavgift og omregistrering

- Profit???

 

 

Det eneste jeg mangler på innkjøpslisten er clutch, hjullager og senkesett.

Woohoo!

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er det slik at bruksbilen min blir solgt, enten hel eller i deler... 

Så, det blir fullt kjør her framover, slik at jeg kan få den på veien igjen ASAP :-)


Til å begynne med har jeg bestilt og fått følgende deler:
* SACHS Clutch 
* Skiltlysglass

Jeg har bestilt og ikke mottatt følgende deler:
* S3 bremsekit
* MAPCO Hjullager (x2)
* Nokya 2500k H7 (Nærlys)
* HID 3000k 55w (Fjernlys)
* Strammebolt til øvre registerkjede (Ødela min :-( )
* Termostat
* Termostathus
* "Crackpipe"


Todolisten er som følger:

1. Få ferdig motor (Ny strammebolt)
2. Installer nytt eksosanlegg
3. Få montert bærearmene korrekt (Må gjenge opp et hull først)
4. Bytte hjullager (Er ikke sikker på om dette blir gjort før til sommeren)
5. Bytte endeledd/senkesett (Antakeligvis til sommeren sammen med hjullager)
6. Overhale drivaksler
7. Bytte bremsevæske
8. Installere S3-bremser
9. EU-Godkjenning
10. Betale omregistreringsavgift og nye skilter
11. ??PROFIT??


Ellers holder jeg også på med noen "småprosjekter" som RGB-Justerbare angel eyes, nye dørhengsler, feilsøking på diverse elektronikk (Vinduer, setevarmere, osv)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering 1:

 

I posten i dag kom det Nokya 2500k H7 pærer... Bildet sier virkelig fint lite om hvor gule disse egentlig er :-)

null_zps51c22cb9.jpg

 

 

Oppdatering 2:

Forrige helg gikk med til å demontere det gamle eksosanlegget. Drt var sunnrustet, og rørklemmene kunne jeg bare glemme å skru løs... I mangel på bedre verktøy, gikk mesteparten av dagen til kapping med baufil. (Vi hadde en dårlig vinkelsliper som vi prøvde flrst - Den grep tak i røret for hardt under kutting, og spratt inn i bremserøret, som ledet til en flott og fin lekkasje... :-) tok resten med baufil deretter. HERREGUD for en tidkrevende prosess...

 

"Nytt" og gammelt eksosanlegg. Det nye er et brukt, rustfritt Simons effektanlegg.

null_zpsb14dece7.jpg

 

 

null_zpsf2499488.jpg

null_zps2d8b85aa.jpg

 

 

Merkelig hjemmesveiset stuss...

null_zpsde0b2492.jpg

 

 

 

Anywho, det var i korte trekk uken min... Skal montere nytt eksosanlegg i morgen!

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt:

 

Slik ser nedtrappingen mot katalysator ut;

null_zps02e1b2ab.jpg

 

Eksosatussen ser pen ut :-)

null_zpsea5d6549.jpg

 

Ellers, tok jeg litt bilder fra undersiden:

null_zps7844df6a.jpg

null_zps44957a0d.jpg

null_zps52300263.jpg

 

 

 

Så, det er en 2,5" Simons Stainless fra kat og bakover.. Det ble hengt opp i de gamle gummiopphengene uten problemer. Enden av nedtrappingen ble trimmet litt, for at anlegget skulle bli like langt som det gamle. Rørklemmen på katalysator kommer på plass så snart motoren er i, for å sørge for at det blir en perfekt fitment :-)

 

 

Deretter brukte jeg 5-6 timer på å hjelpe en kamerat å bytte hjullager på Golfen sin... :-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager "radiostillheten", men her er en liten oppdatering... :-)

 

I det siste har jeg vært noe bekymret - Til og med søvnløs på det værste! :-)

Problemet mitt har vært tannhjulet i midten av registeret, såkalt "Intermediate sprocket".

Om dette ikke stod helt korrekt, kan registeret ha blitt feiljustert.. Jeg åpnet motoren i dag, og kunne sukke lettet ut - Alt var perfekt :-) Tok noen kjappe bilder, som egentlig ikke viser så mye.. Men en som kjenner motoren godt (og med god skjermoppløsning) kan i alle fall se at ting er korrekt! 

 

null_zps97a0a6e6.jpg

null_zps090edd63.jpg

 

 

I den siste tiden har jeg vært opptatt med å være "pappa" for småsøsknene mine på 1 og 3 år, og jeg har aldri tid til bilen... 

Men, neste helg har jeg satt av Fredag t.o.m Søndag til kun skruing! 

Da skal jeg forhåpentligvis få gjort følgende :

 

- Byttet bremserør bak

- Byttet til Audi S3-bremser foran

- Byttet bremsevæske

- Gjenget opp hjullet til en av skruene som holder bærearmen oppe

- Byttet ledd til stabilisatorstag

- Bytte bensinfilter

- Montere nytt signalhorn 

- Få inn motoren

- Montere ny oljepumpe

- Overhale indre drivledd på begge drivaksler

- "Flushe" motoren (Både olje og kjølevæske, bytte av filter)

 

 

Når alt dette er gjort, gjenstår det bare å få godkjent kjærra..! Så er planen framover å bruke den som bruksbil helt til jeg er kvitt den andre bilen min. Ser ut som om den blir solgt i deler! :-) 

Så, må jeg få ny bruksbil (Antakeligvis en Golf MKII), og da kan jeg virkelig begynne overhalingen av denne bilen... (Nye kanaler, sandblåse for- og bakstilling, rustbehandle, nye dempertårn osv). 

 

Fremtidsvisjonene er i alle fall på plass.. Jeg går nå ut i uke 3 som billøs mann, og mistrives uhyre mye... Kjempegire på å få ligge på fire hjul igjen!

 

Kommer nok en massiv oppdatering neste Søndag! (Hviledag? Pøh)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden VR6en (beklageligvis) blir bruksbil i vinter, spanderer jeg nå på den en 1200W kupevarmer fra Defa, og en 1200W motorvarmer av typen HotFrog..! :)

Det har nok verken jeg eller motor vondt av :D

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår