Gå til innhold

Bytte pærene i instrumentpanelet (speedometer, turteller etc) audi s4 C4 93 mod

Ranger emnet

Golf2td

Anbefalte innlegg

Mangler lys i noen av skivene. oljetrykk, oljetemp osv. også i noen av knappene i bilen. Hadde tidligere kun lys i speedometer men etter et slag i panelet så kom det jammen lys i både turteller og tankmåler!. er det et kjent problem med dårlig kontakt på disse?.

Får jeg kjøpt poser med pærer på ebay?. jeg vet ikke hvilken type pærer som står baki der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt ut panelet. der var det en del utslitte pærer. Når jeg kjøpte bilen så virket ikke lyset i vanntemp, turteller, oljetrykk,klokke og oljetemp. så slo jeg til panelet så kom det lys i vanntemp og turteller(de ligger ved siden av hverandre.) så her er ikke pærene gått!. satt så panelet tilbake og da virket ikke vanntemp og turteller igjenn!. kan det ver dårlig kontakt i panelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva de heter eller typebetegnellse. Om du går inn på NordicAudi.com - Skandinaviens strsta Audicommunity og velger FAQ/elsystem, så ligger det en How to for instrumentpanel og pærebytte til C4/100-A6 der.

Trenger ikke lenger enn til Bilforumet for å finne FAQ for dette ;)

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/281271-guide-demontere-instrumentpanel-og-tenningslas-b3-b4-c3-c4.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt ut panelet. der var det en del utslitte pærer. Når jeg kjøpte bilen så virket ikke lyset i vanntemp, turteller, oljetrykk,klokke og oljetemp. så slo jeg til panelet så kom det lys i vanntemp og turteller(de ligger ved siden av hverandre.) så her er ikke pærene gått!. satt så panelet tilbake og da virket ikke vanntemp og turteller igjenn!. kan det ver dårlig kontakt i panelet?

Vakkelkontakt på dette er et kjent fenomen, det fine er at det er enkelt å fikse og koster heller ingenting. Turteller og speedometer har pinekontakter som går gjennom fjærkontakter på kretskortet. Løsne turteller og dra det litt inn og ut i fjærkontaktene før du monterer det igjen, kan nesten love deg at det etterpå vil fungere som det skal.

Bildet under er for B3/B4 men prinsippet er det samme.

KontaktpunkterinstrpanelAudi805.jpg

Pærene er 12V 1.1W og ser ut som under

OB2473MFX6.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider