Gå til innhold

Brukererfaringer med dieselvarmer i streng kulde. Holder batteriet?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hallo. Det hadde vært supert om noen av dere der ute kunne ha formidlet brukererfaringer dere har med dieselvarmer. Jeg har en splitter ny Golf 1.6 tdi som jeg iblant parkerer i områder med streng kulde.

 

Er batteriet forenelig med denne dieselvarmeren fra -20' ? Risikerer jeg flatt batteri uten forvarsel?

 

 

Takk for svar.

Endret av kattfjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Her er det et par mulige alternativ.

Dersom det kun er selve varmeren (og sirk.pumpe) som starter, slik at du kun får forvarma motor, er det veldig lite strømforbruk og generelt all bruk (innen rimelighetens grenser) er helt uproblematisk. Selve brenneren trekker trolig 3-6 ampere ett sted.

Dersom kupevifta også starter, altså du har en parkeringsvarmer, så har du straks vesentlig høyere strømtrekk.

Selv har jeg ekstra batteri for parkeringsvarmeren, og således ikke noe direkte sammenligningsgrunnlag mtp startproblem, men: Jeg har ikke hatt noe problem med å la den gå i bortimot en time uten at den slår seg av - det gjør den nemlig om spenninga blir for lav. (Kupevifta stopper riktignok ikke av den grunn, så strømtrekk fortsetter dog)

Motor starter lett med batterispenning ned i dette området når den er varm, og det er jo hele poenget med å starte varmeren på forhånd også.

Ett vesentlig poeng er at nyere dieselbiler har mindre batterikapasitet enn litt eldre biler, så desto hyppigere vedlikeholdslading er nødvendig, da parkeringsvarmerbruk ER til stor belastning for batteriet, og da spesielt om det er korte kjøreturer.

I tillegg kan du evt anskaffe DEFA ladepakke, forhør deg med din lokale VW forhandler/servicepunkt, de kan tilby dette til meget konkurransedyktige priser!

Mine biler: 2000 VW Caravelle 2.5TDI comfortline og 1994 Audi 100 2.5TDI ABT

Selges: -95 VW Caravelle 2.4D og -02 VW Transporter 2.5TDI

Selger deler fra: -97 Audi A4 Avant, -88 Mazda 626 2.0i 16v, -85 BMW 320i (noe igjen enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår