Gå til innhold

Skifte hjullager bak og gummioppheng girkasse. XL-7. 2005 mod

Ranger emnet


astro1

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte på om det er mye arbeid å bytte hjullager bak på XL-7? Lurte også på om gummien som girkassen hviler på i bakkant, om det skal kunne gå an å dra girkassen mye fra side til side. Virker som om gummien blitt myk men det er ingen sprikker i den.

 

Takker for svar.

 

mvh Tore

Endret av astro1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha tilgang til en litt stor presse. Siden stikkakslen er litt lang. Også bør du ha tilgang til varme. Da hjullageret har en tendens til å sitte fast i akslen. Også bør du ha en "slugger" for å slå ut stikk akslen. Skal du stå hjemme i Garagen så ville jeg droppa d.

Det er ikkeno problem så lenge du har riktig verktøy, men har hatt tilfeller hvor d kan være vanskelig å få det ut :)

 

Ang gummi på girkasse er d vanskelig å si uten å sett d sjøl. Men den skal jo være litt bevegelig. Men ikke for mye heller. Føler du d er noe galt så bare bytt den :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert glidehammer han tenker på. Er sikkert noen timers jobb med det hjullageret om det sitter fast, de har helt sikkert en fast pris på det på 4-5 tusen vil jeg tippe.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både presse og varme så kommer nok til å ta det selv. Noen som vet hva et sånt lager koster sånn ca? Hadde vert greit med en tegning av akslingen med lager og alt før jeg begynner på jobben. Noen som har en skisse av det? Er vel en simmerring som bør skiftes når en først er i gang.

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vert fint med et dele nr:) Og prisen på lageret. Merkelig med dette lageret for det er ikke lagerlyd når jeg snurrer hjulet, er bare at jeg kan løfte akslingen ca. 2-3mm opp og ned når bremsetrommel er demontert. Er vel ikke noe å stramme på her vel?

 

Var også en slakk når jeg vridde akslingen fram og tilbake. Er det normalt med litt slark i kardangen?

Er en slark i girkassen også når jeg vrir på drivakselen fra girkassen.

Vet ikke hva som er normalt på de bilene her jeg?? Bilen er gått 130000km.

 

Takker for bilde forresten. Det er vel ikke navn på de forskjellige delene der vel??

 

Er vel kanskje en ide å skifte oljen på kardangen. Leste i instruksjonsboken at jeg skule bruke Api GL-5 hypoid olje. Kan jeg bruke Api GL-4/5 på den?

Endret av astro1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe prolem å demontere akslingen. Var lett å få av lageret fra akslingen, men det var fordi det har snurret på akslingen.

Blir vel nødt til å kjøpe ny hvis det ikke er noen som har en god ide om hvordan jeg kan få låst innerringen på lageret på akslingen da?

 

Hva koster en ny stikkaksling da???

 

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg reg.nr eller chassisnr på PM, så skal jeg finne riktige delenr. Hvis det har spinni masse rundt i akslen, så må du i værstefall bytte hele akslingen. Men du kan jo alltids prøve med ett lager først. Kan være d som er "slitt" å ikke så mye i akslen.

 

Det skal fylles GL5 olje på diffen. Teknisk avdeling anbefaler valvoline gl5. Men d betyr ikke at ikke andre olje levrandører kan brukes.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Delenr på akslen(hele akslen) er 46510-52D51. Og koster 5155,- og har 1 stk på lager i norge.

 

Her bilde av delenr på delene som er til akslen. Bilde 1 ser du nr på delene, og bilde 2 så ser du delenr til hver bilde.

 

[ATTACH]34438[/ATTACH]

[ATTACH]34439[/ATTACH]

post-26255-13804854601546_thumb.jpg

post-26255-13804854601636_thumb.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. takker for all hjelp:)

Ny aksling med nytt lager er montert på bilen. Var mye enklere å skifte lager på denne bilen en jeg hadde trodd på forhånd.

 

Hvordan sjekker dere på suzuki om et hjullager er dårligt egentlig? Jeg har hverken hørt lyd fra hjulageret eller kjent slakk når jeg skiftet om til vinterdekk. likevel har det snurret på akslingen.:wonder:

 

Har veldigt lite lyst å skifte aksling på motsatt side også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Har ment stikkakslingen hele tiden jeg.

Prisen var ikke så langt unna. Jeg betalte ca. 3100 for stikkaksling og ca 1800 for hjullager, ABS ring og indre tetning.

 

Jeg skal prøve å forklare meg bedre en annen gang jeg skriver innlegg her på forumet slik at det ikke blir misforståelser flere ganger.

Må bare beklage at du har måtte finne priser på feile deler.

Vet hvertfall hva hele akslingen koster nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår