MortenK Skrevet Oktober 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Min far har en dmax som spiser lyspærer. Forhandler skal ha ordnet det, det skal være koblet inn noen motstander en plass. Det står en liten klunp mellom stikket fra bilen og selve pæren på hver side, er det motstanden? Pærene ryker fortsatt, men ikke like ofte som før. Noen som har noen tips å komme med? Er lei av å bytte pærer på denne bilen, det virker som om den klumpen jeg nevnte gjør at låsepinnen ikke treffer der den skal så blir alltid knoting. Skal måle om dynamoen gir for høy spenning og se om jeg finner ut hvor stor motstanden er. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Oktober 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Dra til forhandler og få det fikset igjen.Gjorde det på min og den slutta med pærespisinga! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet Oktober 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Det skal hjelpe å montere motstander. Dra til forhandler å få sjekket at d er riktig montert. Bruk også longlife h7 pærer. Det som er problemet med disse bilene er at de lader litt for mye, derfor monteres motstand. Du kan jo selvfølgelig montere en litt større motstand. Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2012 (endret) Sjekket ladespenningen, gikk rett på 14,8v etter oppstart og ned i 14,6v etter en tur. Målte samme spenningen i stikket til lyset. Har også målt på den klumpen jeg trodde var en motstand, men det var det tydeligvis ikke for der var ingen motstand å finne. Det kan se ut som noen små motstander er loddet eller krympet inn i serie rett før pærestikket, men jeg ser som sagt ingen spor av de når jeg sammenligner målinger. Skal be pappa ta en preik med forhandler, det ble fikset på garanti men den kan ha gått ut nå. Men kan noen som har fått motstander sjekke hva spenningen ligger på i stikket vs over batteriet? Spenning over batteriet på tomgang: http://db.tt/QsQ7yE44 spenning over pærestikket på tomgang: http://db.tt/D20UKLQ0 Tydeligvis bare en holder til pæren og ikke en hendig motstand: http://db.tt/hO8DwslC En motstand rett før stikket?: http://db.tt/L9CDtLIQ Endret Oktober 20, 2012 av MortenK Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet Oktober 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2012 Gud veit hva de har lagt inni den strømpa. Er ikke sånn d ser ut hos oss etter vi har montert hvertfall. Uansett 14,8v er for mye. Om de har montert eller ikke. Ladinga skal ligge på 14,4 pluss minus 0.3v. Med å montere motstanden så skal spenningen synke med ca 0.5v. Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Oktober 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Ladespenningen gikk som sagt ned til 14,6 når etter noen mils kjøring, da er den innenfor det du sier den skal være. Det jeg mistenker er høy spenning ved oppstart sammen med inrush surge eller hva det kalles rett etter oppstart, det spiser fort noen pærer. Hadde vært greit å vite hva hjerner og annet tåler, men jeg ser for meg at de kan tåle både høyere og lavere spenninger. Altså tror jeg at bilen ikke helt klarer å regulere spenningen, men det er bare en hypotese.. Bare for å bekrefte så er det kun over pærene spenningen skal senkes 0,5 volt? Hvis det er hele ladspenningen som skal ned vha motstander er jeg enda mindre imponert ;) Fins det fungernde regulatorer for ladespenningen til disse bilene? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_H Skrevet Oktober 26, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2012 Hmmm høres noe spesielt ut, monterte bare noen lenger ledninger på min jeg så har det ikke vært noe problem.. Siter 2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen 1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn" X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nightking Skrevet Januar 17, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2013 Det er KUN til pæra det skal senkes 0,5v. Og i begynnelsen monterte vi også ledninger. Men motstand ser mye bedre ut, og tar mindre plass. Dette kom også som en servicemelding fra teknisk avd på isuzu. Ingen andre ting som tar "skade" av den spenningen Siter Bilforumet.noModerator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.