Qasker Skrevet Oktober 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Hei! Dama har kjøpt seg bruktbil (en Hyundai Atos Prime, 2001-modell) fra et bilutsalg for litt under 1mnd siden. Problemet er at den nå er helt død. En bekjent sa at det muligens er starteren, da det ikke kunne høres noen klikkelyd når man prøvde å starte bilen. Jeg tipper at batteriet også har gått, da sentrallåsen ikke fungerte for å låse bilen (måtte låse en og en dør). Radio osv kom heller ikke på. Lurer på om det da kanskje ikke er starteren som har gått, men at batteriet er 100% dødt? Prøvde også å gi den starthjelp, men da vi koblet pluss til pluss og jord fra bilen min til motorblokken hennes opplevde vi at bilden prøvde å starte med en gang, selv om både min og hennes tenning ikke var på. Dette kan da vel ikke være vanlig? Hun opplevde også at bilen hadde flyttet på seg ca 3 meter i forrige uke. Bilen stod i gir og hadde brekket godt på. Vi mistenkte først at noen ungdommer hadde flyttet på den for å tulle, da bilen er såpass liten og lett, men senest i dag opplevde vi at bilen mest sannsynlig har flyttet på seg igjen. Bilen stod nemlig klint opptil en gresshelling. Bilen stod nå også i gir samt at brekket var på. Dessuten har den beveget seg oppover i en liten oppoverbakke, så den kan umulig ha trillet. Lurer også på om bilutsalget har ansvar for å få denne feilen rettet, eller om hun har det fulle ansvar? Det fulgte ikke garanti på bilen siden den var såpass billig (20 000), men det er jo tross alt under 1mnd siden kjøpet.. Noen som aner hva dette kan være? Er det starteren som har forårsaket dette, eller hva kan være galt? Takk for alle svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Oktober 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Lad opp batteriet. Sjekk om det er ok. Korleis ein sjekker starteren veit eg ikkje. Men sjekk korleis kontaktene ser ut. (om dei er synlige) Sjekk og ledningene. Sett bilen i fri. Da vil den ikkje bevege på seg viss starteren kødder. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Ring Åndenes Makt..:) Neida, det kan jo være kortslutning enten i starter eller starterkretsen slik at startmotoren ligger inne hele tiden. Da vil den jo raskt tappe batteriet. Ta av batteripolen når bilen står. Ta av ledningene på starteren og mål med et ohm meter mellom ledningene. Måler du brudd så er alt ok i kretsen, og da er starteren synderen. Måler du kontakt vil jeg tippe defekt el del på tenningslås Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Qasker Skrevet Oktober 23, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2012 Hehe! :) Jeg mistenker mer og mer at det kan være tenningslåsen det har skjedd noe med. Jeg opplevde at det var noe trangt og vrient å få dytta inn nøkkelen (selv om dama nesten ikke opplevde det problemet i det hele tatt). Så kan jo være at feilen ligger der. Spesielt med tanke på at problemet kom og gikk igjen med ~1 ukes mellomrom. Fikk til en avtale med forhandleren av bilen om en gratis sjekk på hva som kan være galt, så satser på at feilen blir funnet i dag :) Takk for raske svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg