RsTurbo94 Skrevet Oktober 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Heisann igjen ja.. hehe, har hatt et problem med motoren min siden jeg overhalte den.. og det problemet er at den lager trykk i bunnen.. altså i bunnpanna.. MEN, etter noen pm med Quattro73 så fant jeg ut at det må være åndinga som er tett fra blokk og mot toppen.. men spørsmålet er nå, hvordan løser jeg dette? må jeg ta av toppen? noen som har bilder av hvor den åndings "kanalen" er ?? er ganske lei av at det skal være lekkasjer på bilen hele tiden.. han Quattro73 er enten veldig opptatt om dagen eller så har han full innboks så har ikke fått no svar på hvordan jeg løser dette.. derfor spør jeg her nå.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Oktober 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Er det for høyt oljetrykk? eller er det høytrykk luft som er der? Om det er for høyt trykk i bunnpanna er det jo lufta der som bygge opp trykk, det vil da blåse ut f-eks peilepinnen. om det blåser opp fra oljepåfyllingslokket så kommer det trykkluft fra bunn og opp i toppen... det skal komme ut åndinga i toppdekselet som kan vere tett og du kan da få slike problemer... Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RsTurbo94 Skrevet Oktober 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Oljetrykket mitt er sånn ca 6-7 bar på kald motor, så synker det nedover ettersom olja blir varmere.. Det dannes trykk i bunnen ja, men det kommer seg ikke opp og ut i åndinga liksom.. så jeg lurer på om det ikke er tett i den/de kanalene som skal føre lufta ut i åndinga liksom.. Peilepinna mi har en tendens til å komme oppover mens vi kjører så den er holdt nede med ståltråd hehe.. så olja har blåser ut et annet sted.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Oktober 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Er en slange som kommer opp fra toppdekselet, ofte gjennom en "sopp" som noen kaller det, prøv å bytt dette/bytt ut med et lite filter (evt kjøre uten for å teste) plugg da hullet til slangen i andre enden... Om du har mye trykk det er det ofte tegn på slitne stempelringer slik jeg har forstått, men det er rart rett etter en overhaling. Får håpe det bare er tett ånding!:) Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RsTurbo94 Skrevet Oktober 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 har testa med filter.. kommer jo luft.. men fortsatt så blir det trykk i båttninga.. (bunndelen) blir helt gal av dette.. kjøre en tur, så komme hjem igjen og se under bilen dagen etter ellno så er det oljeflekker overalt.. blir dyrt i lengden også :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Oktober 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Det er nå da ikke oljeprisen som gjør det dyrt å kjøre bil inorge da, men kjedelig å hele tiden finne svarte flekker på belegningssteiner osv ja. akkurat hvor luftinga kommer fra bunndelen til toppen aner jeg ikke, men det er vel en luftekanal, muligens du har fått toppakning som ikke har denne luftekanalen? (nå vet jeg ikke hvaslags motor du har, bare gjetter) men mulig 2 ellers like motorer har akkurat denne på forsjellige steder... om peilepinnen blir dytta ut, prøv å plukk den helt ut så har overtrykket hvertfall et sted å gå? Bedre enn å kjøre med konstant overtrykk immellomtiden hvertfall? 6-7 Bar oljetrykk høres også mye ut, sikkert pga høyt trykk som mer eller mindre dytter olja gjennom pumpa, og hindrer den i å gå tilbake når overtrykksventilen åpner... er nok det høye oljetrykket som igen er årsaken til lekkasjene, har opplevd at så høyt trykk har bla. blåst pakninga av oljefilteret... vanvittig kjedelig å finne 4l olje under bilen når jeg skulle hjem fra jobb... Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RsTurbo94 Skrevet Oktober 23, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2012 Det er nå da ikke oljeprisen som gjør det dyrt å kjøre bil inorge da, men kjedelig å hele tiden finne svarte flekker på belegningssteiner osv ja. akkurat hvor luftinga kommer fra bunndelen til toppen aner jeg ikke, men det er vel en luftekanal, muligens du har fått toppakning som ikke har denne luftekanalen? (nå vet jeg ikke hvaslags motor du har, bare gjetter) men mulig 2 ellers like motorer har akkurat denne på forsjellige steder...om peilepinnen blir dytta ut, prøv å plukk den helt ut så har overtrykket hvertfall et sted å gå? Bedre enn å kjøre med konstant overtrykk immellomtiden hvertfall? 6-7 Bar oljetrykk høres også mye ut, sikkert pga høyt trykk som mer eller mindre dytter olja gjennom pumpa, og hindrer den i å gå tilbake når overtrykksventilen åpner... er nok det høye oljetrykket som igen er årsaken til lekkasjene, har opplevd at så høyt trykk har bla. blåst pakninga av oljefilteret... vanvittig kjedelig å finne 4l olje under bilen når jeg skulle hjem fra jobb... Hehe, glømmer hele tiden å si hvilken motor det er snakk om.. 1,6gtd SB Hvis jeg tar ut peilepinnen så spruter det olje utover hele motoren.. Kan jo hende eg har fått feil topp-pakning, meen vil helst prøve å finne ut hvor den kanalen er så kanskje jeg får løst opp den om den er tett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RsTurbo94 Skrevet Oktober 23, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2012 men den var sånn også før vi overhalte motoren i vinter.. det skjedde pga jeg klarte å sette på en cola flaske som var helt tett og brukte den som catchtank.. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RsTurbo94 Skrevet Oktober 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2012 ingen som har no tips? :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Oktober 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2012 Har forhørt meg litt og slik jeg har forstått er det en åndekanal som går fra blokka og til toppen, den er nok tett... prøv å ta av toppdeksel å se om du finner noe? evt så er det å plukke av toppen og renske skikkelig opp i alle kanaler (skader ikke å renske vann og oljekanaler med det samme) Evt kan du prøve QMI motorrens, men tviler på at det vil funke... Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RsTurbo94 Skrevet Oktober 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2012 Tenkte meg den var tett ja.. litt kjedelig å måtte ta av toppen igjen men.. må man så må man.. trur jeg må gjøre det også pga det lekker olje mellom blokk og topp så pakninga har vell gitt etter da trykket pressa der.. Blir nok å ta av toppdekselet imorra og ta en titt på det :) har et hjulager som uler litt også så hehe.. takker for tipsene btw:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Oktober 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2012 den åndekanalen innvendig er relativt stor. så at den tetter seg er ikke vanlig men siden olja spruter ut av peilepinne hølet når du tar ut denne så virker det som om det kommer kompresjon ned i bunndelen bilde av "ånde hølet". også oljeretur (det store hølet nederst) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RsTurbo94 Skrevet Oktober 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2012 Se der jaa :) Så det er normalt at det tetter seg altsÅ? da får jeg ta en titt imorra og krysse fingra for at det er den som er tett :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RsTurbo94 Skrevet Oktober 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2012 Har sjekka litt idag, fant den kanalen, også brukte jeg en ståltråd ogdytta nedover.. Ettter 2-3 dytt så gikk det lettere og lettere:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Oktober 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2012 Høres bra ut, husk å fiske det som eventuelt har tetta det til der ut av bunnpanna før du kjører noe særlig, ellers vil det bare tette til sila og dermed null oljetrykk... Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.