Gå til innhold

2006 1.9 tdi problem med håndbrekket (elektronisk utgave)

Ranger emnet

Steinar31

Anbefalte innlegg

Hei,

I dag stod bilen utsatt til å blei realt nedisa. Når jeg skulle starte opp kjørte jeg 5 meter frem for å skikkelig kunne måke bilen ren.

Da satte jeg på brekket. For de som kjenner disse elektroniske brekkene. Når bilen var måket av og vi skulle dra så nektet brekket å "skru seg av" jeg fikk jo kjøre men det peip jo alarm lyd hele turen hjem. Brekket var av, men hang igjen slik at knappen til brekket lyste. Satte bilen i garasjen når jeg kom hjem, gikk ut 3 timer senere og testet, da fikk jeg slokket lyset til brekket.

Noen som har opplevd dette? andre gangen det skjer. Er det et faresignal på noe eller er det rett og slett så nedisa at elektronikken blir satt ut og må tines?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse feil med disse elektroniske håndbrekkene.

Den vanligste er defekt bryter.

Derretter kommer defekt håndbrekksmotor (2stk, en pr. caliper bak)

Ledningsbrudd til håndbrekksmotorene.

Defekt styreenhet.

Må nesten lese av feilminne for å finne ut hva det er.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag var problemet tilbake, lyden stoppet ikke, hadde et par stopp på veien, kjørte 10 mil.. og brekket fungerte når jeg slå det på, problemet av at når jeg skrudde det av, så lyste det gule lyset på denne brekk knappen, og blinket under kjøring pluss det var en herlig pling lyd hele tiden. Flott :)

Usikker på om det er noe som rett og slett trenger smøring i og med at det er kaldt. Anelse på hva det er og kostnad for å fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge håndbrekket skrur seg fysisk av så er det ikke noe mekanisk problem. Problemet er at bilen ikke registrerer at håndbrekket er deaktivert om jeg forstår det du skriver riktig.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer, virker som at kulden som nå har kommet er årsak til dette. kan høre den durelyden fra brekket når jeg skrur brekket på, og det er greit å skru det av når man skal kjøre, problemet er at elektronikken ikke registrerer dette slik at bilen tror at brekket er på, derfor pipelyd oh gult ikon med bilde av håndbrekk med strek over seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få lest ut feilkode, vil tro det er feil på bryteren. Hjelper ikke å bruke frostvæske på wirene på denne da det er elektrisk motor på caliperen som presser stempelet utover.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsinfo, i og med at dere nevner frostvæske så er det mere her. 2 ganger den siste uken har jeg fått melding i displayet:

STOP og check coooler fluid og så har coolerfluid ikonet vært rødt. Har da stanset bilen og startet den igjen, da har meldingen vært borte, men det har skjedd 2 ganger nå... byttet reg reim for 8 mnd siden og fikk da byttet frostvæsken... er det her problemet ligger? hva er galt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får en feil som bilen sier ifra om som f.eks check cooler fluid, så gjør man vel det, og ikke bare starter opp å kjører igjen???

"Lite motorolje sier du? (Ignorerer og kjører videre) Skrap, skrap, donk....."

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne greit og fylle på igjen en skvett med kjølevæske når du får varsel, husk å bruk riktig farge.

Få lest ut feilkode på motoren samtidig, spørs om partikkelfilteret begynner å bli tett kanskje og trenger en regenerering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider