Gå til innhold

Problem med motor som rykker og drar dårlig


Tigerbaben

Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Jeg har en Nissan almera N16 2004 mod.

Den er det noe galt med..jeg er i forsvaret og utdanner med på laveste niv og har får da minste lønn så da må jeg prøve og fikse ting på egenhånd. Men jeg gjør jo ikke no før jeg vet hva jeg skal gjøre og får ordentlig hjelp til å utføre no fiksing på bilen.

 

Problemet er: Når jeg jeg tråkker på gassen så drar ikke bilen. Den går greit når jeg ligger i 20 km, men da hoppern etterhvert (kenguru opplegg...vet ikke helt hvordan jeg kan få forklart det bedre). Når jeg kjører normalt så drar den ikke og skal jeg komme opp i fart så kommer det lyd fra motoren som høres ut som en vifte som slår mot metall. Ikke sånn kontinuerlig slåing mot metall, men sånn skrap....skrap...skraaaaap....=P og en typ pipelyd.Ikke reimpipelyd liknende, men pressa luft pipelyd.

 

Jeg var på vei fra Asker til Bergen når jeg oppdaga helvete og stoppa hos en Nissan forhandler og lurte på hva det kunne være. Han sjekka med en sånn fin dingsebums man kobler til inn under rattet et sted og snakka om den ledninge forran på motorblokka. Lamdasonden.

Jeg tror strengt tatt ikke at det er det som er hele problemet.

 

Bytta også ut tennpluggene, men det hjalp så og si ingenting, men skal love deg det var på tide. Ooooog motorlampa lyser..selvfølgelig...

 

Sjekka litt ut på youtube ang motorer (prøver å lære meg litt bil og forstå problemet) Eneste jeg fant ut sånn på en liten time er hvordan hjulene får fordelt styrken og hvorfor det er viktig å skifte olje sånn litt oftere enn annethvert år. For en dritt jobb det må være og fikse det problemet når det oppstår!

 

Så, har du noen gode tips så taes det imot med STOR takk =)

Endret av Tigerbaben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei!

 

Har eid en god del almeraer opp igjennom (N15 og N16). Anbefaler deg følgende:

 

* Bytt tennplugger

* Bytt pluggledninger

* Bytt fordeler + fordelerlokk

* Bytt LMM

 

Om du gjør dette, vil i alle fall bilen gå rent og få riktig bensin mot luftblanding.

 

Delene finner du billig på f.eks eBay. Søk opp Nissan Pulsar N16 eller Almera N16. Usikker på hva motorkoden din er, men kan det være en GA18 om du har 1,8.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende! Greit å bytte litt sånne greier og kanskje =) Skal prøve! takk for svar =) Skal bare finne ut av alle delenavnene på youtube og google først =P Fått et tips om at kasalysatoren kan være tett også. Men siden jeg ikke har gjort de tingene du skriver så tror jeg det er lurt å gjøre det =) :mekke:

 

 

Hei!

 

Har eid en god del almeraer opp igjennom (N15 og N16). Anbefaler deg følgende:

 

* Bytt tennplugger

* Bytt pluggledninger

* Bytt fordeler + fordelerlokk

* Bytt LMM

 

Om du gjør dette, vil i alle fall bilen gå rent og få riktig bensin mot luftblanding.

 

Delene finner du billig på f.eks eBay. Søk opp Nissan Pulsar N16 eller Almera N16. Usikker på hva motorkoden din er, men kan det være en GA18 om du har 1,8.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under manifolden er det et ganske stort deksel som bretter seg rundt et par rør / slanger. Dette er et varmeskjold. Kan tenkes at festene har rustet i stykker, som resulterer i at det hele beveger seg / rister under gasspådrag når motoren flytter på seg.

 

Det kan også være vifta som har fått seg en trøkk, og skraper inn i kantene.. mange mulige årsaker.. det beste er nok om man får bilen over bakken, og lytter etter feilen :) En så "brutal" lyd bør absolutt kunne fanges opp lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

"Det er aldri bare et problem"...det begynner å gi mening =P Fikk av katalysatoren idag. Den skal hules ut. Eneste løsningen på problemet akkurat nå. Fikser nytt når bilen er på andre siden av tjukke Norge. Men da vi lå under bilen så vi at det lekker olje. Sweet det da...mer og fikse, mer og lære ;) Men nå gjenstår det å se om det faktisk funker da...kan nesten banne på at jeg må bytte lamdasonden...

 

OG det er jo skader på "dekselet" under bilen. OG det mangla en boltfjærdingsebums som jeg antar skulle være på den andresiden Nedi der. Var ihvertfall en sånn der. Men den måtte vi sage av og skal lage en anordning som skal holde det tett og holdbart til den er hjemme. I hope..

 

Og erfarte at dynamoen er elektrisk idag gitt..litt stjerneskudd et halvt sekund som skremte livskiten ut av meg =P Men det gikk bra det også =)

 

Nå skjønner jeg også hvorfor man banner når man skrur bil...helvetes faenskap som sitter fast asså!

 

Uansett! Det er skikkelig moro =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår