Gå til innhold

Luftmengdemåler ryker 2 ganger på 1 mnd

Ranger emnet

Kawaii

Anbefalte innlegg

For ca. 1 mnd siden mistet min VW Passat 1.9 TDI 2005 4motion ALL kraft. Tok sjansen på at det var luftmengdemåler og kjøpte ny på biltema til 699 og fikk en kompis som er tidligere mekaniker til å skifte den. Alt var da ved det normale bort sett fra at motoren "lugget" endel. Dette har den også gjort tidligere, men da 1-2 ganger i mnd. Etter luftmengdemåler ble skiftet har den lugget så godt om hver eneste kjøretur, selv korte.

Hva kan være årsaken til at den ryker igjen så kort etter? Dårlig kvalitet fra biltema? Feil montering fra kompis? Andre ting som er defekt som forårsaker det?

Kan nevne at den først mistet litt krefter, la oss si 20-30%, så skulle jeg kjøre en kompis hjem (20 min hver vei). På vei til føltes det som alle krefter var tilbake, tilbaketuren var alle krefter borte.

Hva bør jeg gjøre nå? Prøve en gang til med 699 på biltema? ordentlig verksted til 2000? osv..

PS: Det kan virke som jeg denne gangen har mer krefter igjen enn sist. Forrige gang var det ingen forskjell om luftmengdemåler var koblet til eller ikke. Har ikke testet dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør gjøre er å ta en diagnose på bilen. Kanskje det er noe annet som gjør det.

www.bildeler.no selger den til 1000lappen da :)

Kan også sjekke vakumslangene du har i motoren.

Eller så er det turboen din som begynner å ta kvelden

Er det forskjell på delen Biltema selger mot den på bildeler.no??

Kan Turboen ødelegge luftmengdemåler? Siden ny luftmengdemåler løste problemet sist

Nevnte kompis kjørte forresten en diagnose sist, husker ikke hvilken feilmelding det var, men den forsvant når ny luftmengdemåler var på plass

Endret av Kawaii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger mye drit. Spesiellt LMM'ene. Søk på LMM norsk bildelsenter på google så ser du.

Karosserideler har dårlig passform, lykter som dugger noe jævelig osv.

Men jeg har kjøpt skiver/klosser/calipere fra dem og det har jeg aldri hatt noe problem med.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ALDRI til å forstå hvorfor folk raser av gårde til nærmeste sjappe og handler inn deler de ikke vet om det er noe galt med. For 700 kr får du jo en diagnose og da vet du i hvertfall noenlunde hvor problemet ligger.

Som jeg skrev tok jeg en sjanse. Alt tydet på at det var luftmengdemåler. Du kan se slik på det, i stedet for diagnose til 700 kr + 2000 for luftmengdemåler må jeg nå ut med samme beløp for 2 x luftmengdemåler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tok jeg en sjanse. Alt tydet på at det var luftmengdemåler. Du kan se slik på det, i stedet for diagnose til 700 kr + 2000 for luftmengdemåler må jeg nå ut med samme beløp for 2 x luftmengdemåler

Eller en diagnose til 700 kr og en tempføler til 250 kr. Og det er da vel ingen grunn til å bruke en dyrere LMM om man har tatt diagnose

først

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tempføler er en temperaturføler som gir beskjed om diverse temperaturer på luft og kjølevæske til hjernen.

Du fikk ny lmm for 699 kr. Hvorfor skulle den samme lmm koste 2000 kr etter diagnose?

Det var en Biltema lmm. En original + jobben koster 2000.

Ville en ny løst problemet hvis det var tempføleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

Kjør deg en tur. Helt til du merker bilen går dårlig igjen. Så drar du til kameraten din, ikke skru av bilen før du tar en scan. Sjekk bilen, skriv ned feilkodene og skriv de inn her. Så vil du nok få noen smarte svar på hva som er galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider