Roabol Skrevet Oktober 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2012 Mister trekkraft under kjøring på min Mondeo 2004 2.0 tdci. Det som skjer er at nesten all kraft forsvinner. Samtidig slutter temperaturmeteret å fungere. Når jeg slår av tenninga og starter på nytt (under fart) så er alt ok igjen. Dette har skjedd gjentatte ganger siste 2 uker. Trodde først det var noe med dieselpumpe/dyser men blir forvirra av at tempmeteret slår seg av samtidig. Gode råd mottas med takk. Mistenker dyr rep på elektronikk :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2012 Høres ut som feil på temperaturføler da bilen ikke vet hva slags temperatur motoren har i forhold til blandingsforholdet mellom luft og diesel. Jeg vet ikke om det går på samme føler til motorstyring og til instrumentet, men det kan virke slik. Få uansett lest ut feilkoder så vil det nok vises noe. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roabol Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2012 Håper du har rett. Lese ut feilkoder er det bare merleverksted som kan gjøre det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2012 Nei, det kan stort sett alle verkstedene gjøre. Det er som regel dyrest på merkeverkstedet. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roabol Skrevet Oktober 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2012 Da blir det en tur innom nærmeste verksted i løpet av uka. Takk for hjelpa. Kommer tilbake med "diagnosen" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetilvxz Skrevet Desember 4, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2012 Hadde jeg vært deg, hadde jeg ville tatt bilen inn på merkeverksted. De vil ha mye bedre systemforståelse av kjøretøyet vs. et uavhengig verksted - reparasjonen tar kortere tid og du får en som oftes en god diagnose ved første forsøk - om det ikke er noe ekstraordinært. Og jeg vil samtidig nevne at du ofte kommer rimeliger ut med tanke på arbeidstid og diagnose samlet sett (min påstand) 2.0 tdci'ene var det et vanlig problem at innsprøytningsdysene hadde problemer. Dette kommer av indre lekasje i dysene. Når trykket i dysene faller - beordrer styreenheten at motoren skal stoppe. Dette har merkeverkstedene veldig godt testverktøy til å gjøre. -Mvh. Kjetil- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roabol Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2012 Da har jeg fått sjekket, og dette er en "fordjobb" sier verkstedet. Det er temperaturføler som er gåen og det blir sagt at det er vanskelig å nå den uten spesialverktøy. Skal bestille time i løpet av neste uke så blir jeg kvitt de unødige restartene. (Det skjer ikke altfor ofte) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roabol Skrevet Desember 6, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2012 Har fått beskjed om at dette er feilkode P1288 "Cylinder Head temperature Sensor". er det noen som har erfaring med å skifte denne? Ser ut som den sitter bak reimhjul til vannpumpe og må ha spesialverktøy for å løsne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Desember 6, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2012 Fant en guide på nettet, ser ut som det er en ganske grei jobb Firstly, I removed the cover over the pump pulley on the right hand side of the Cylinder Head which revealed the location of the sensor which was in a very tight working area. The manual said I needed to remove this pully to facilitate changing the sensor, yeh right :angry: However this pulley had convenient slots in it so you could pass a socket drive through to access the sensor. Next, came the problem of the wire attached preventing the use of a normal socket wrench (a spanner was of no use either as the sensor is recessed) So I found an old 15mm socket and cut a slot to about 3/4 of the way down with a thin disc cutter to allow the wire to exit the side of the socket. I next had to stab the starter a few times to get the window slot in the pulley in just the right position, after disconnecting the plug connector I then carefully turned the sensor about a quarter of a turn at a time until the cable started to jam against the c/h, then by releasing and re-positioning the socket I was able to free and finally remove the sensor. Finally, I fitted the new sensor in position and did the reverse procedure to tighten it, (It doesn't need much torque, about 6ft/lb only is recommended). I reconnected the plug and started the engine and voila, the engine warning light went out. So I took it for a test drive and found no further problems. I also had full turbo power again (no more limp mode) :rolleyes:. Job done and all in under one hour ! Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roabol Skrevet Desember 6, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2012 Da tror jeg at jeg skal fikse dette selv. Har lett litt på nettet og funnet et bilde av "egenprodusert" verktøy så det blir en tur på Biltema og noe arbeid med vinkelkutteren. Skal forsøke å ta noen bilder underveis. Noen som har tips til hvor sensor kan kjøpes? [ATTACH]35331[/ATTACH] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roabol Skrevet Desember 6, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2012 (endret) Fant denne også: [ATTACH]35333[/ATTACH] Endret Desember 6, 2012 av Roabol Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roabol Skrevet Desember 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2012 Da var jobben gjort. Var enklere enn jeg trodde. Hadde flaks siden reimhjulet allerede sto i riktig posisjon slik bildet over viser. Brukte en time tilsammen inklusive skjæring i mutterkopp og prøvekjøring. Regner med å ha spart noen tusen på verkstedregning. sensoren kostet 538,- på Ford. Forsøkte å ta bilde men ble ikke like godt som de jeg fant på nettet. Takk for gode innspill ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.