Gå til innhold

For høyt co2-utslipp golf tdi

Ranger emnet


Glennarn

Anbefalte innlegg

Noen som vet årsaken til for høyt utslitt på en 1,9 TDI ? Sto på etterkontrollen av en bil jeg har kjøpt, der sto det 7.00 hva nå enn det betyr, hva er normalt ?

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt katalysator? EGR som er blenda/ikke fungerer? Timing på dieselpumpe?

 

Sjekke ut katalysatoren i morgen, kan jeg fjerne innmaten evt ?

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du jo tilbake der du starta. Du må ha fungerende katalysator for å gå gjennom røyktesten.

 

Å faen.. Kanskje det han har gjort da, fjerna innmaten.. Kan jeg kjøpe en på biltema, holder den ?

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok funnet årsaken til problemet før jeg begynte å kjøpe inn deler. Ryker det svart av den under pådrag? Kan hende den har vært fikla litt med. Dieselmengde for eksempel

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det du kallte utslippet?

 

Tipper det er for høyt røykgasstall, dette er i grunnen helt vanlig på spesielt VAG, Virker som de er justert nærme grensa for hva som blir godkjent orginalt, og når ting ikke er helt som det skal etter mange kilometer, så blir røykgasstallet for høyt ved PKK.

 

Normalt så er det 2.5 på sugediesel og 3.5 på turbodiesel som er grensa, men så er det noe som heter "... eller fabrikantens spesifikasjoner", så sjekk opp hva VW opplyser at røykgasstallet skal ligge på på bilen din.

 

Ellers så er manko på luft, overskudd på diesel eller dårlig forbrenning årsakene til høyt røykgasstall.

 

Det som alltid er lurt å starte med er en god motorservice, Nytt diesel og luft-filter, olje-skift, evt. ventiljustering. En dyserens/dieseltilsetning kan også være lurt.

 

Virker det ikke som dette hjelper, så må man tenke litt lenger, kan innsug være kokset igjen, kan EGR-ventilen stå åpen, kan tenningstidspunktet være feil, kan pumpa være tukla med, burde kanskje dysene vært overhalt/skiftet, kanskje kamakselen er slitt, er det noen feil i motorstyringa ellers?

 

Defekt 2-veiskatalysator gir nok ikke ett røykgasstall på 7, det er nok noe annet galt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det du kallte utslippet?

 

Tipper det er for høyt røykgasstall, dette er i grunnen helt vanlig på spesielt VAG, Virker som de er justert nærme grensa for hva som blir godkjent orginalt, og når ting ikke er helt som det skal etter mange kilometer, så blir røykgasstallet for høyt ved PKK.

 

Normalt så er det 2.5 på sugediesel og 3.5 på turbodiesel som er grensa, men så er det noe som heter "... eller fabrikantens spesifikasjoner", så sjekk opp hva VW opplyser at røykgasstallet skal ligge på på bilen din.

 

Ellers så er manko på luft, overskudd på diesel eller dårlig forbrenning årsakene til høyt røykgasstall.

 

Det som alltid er lurt å starte med er en god motorservice, Nytt diesel og luft-filter, olje-skift, evt. ventiljustering. En dyserens/dieseltilsetning kan også være lurt.

 

Virker det ikke som dette hjelper, så må man tenke litt lenger, kan innsug være kokset igjen, kan EGR-ventilen stå åpen, kan tenningstidspunktet være feil, kan pumpa være tukla med, burde kanskje dysene vært overhalt/skiftet, kanskje kamakselen er slitt, er det noen feil i motorstyringa ellers?

 

Defekt 2-veiskatalysator gir nok ikke ett røykgasstall på 7, det er nok noe annet galt.

TDI motorer kan ikke justeres mekanisk uten at de går i nødmodus, må chip til der gitt.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ingen som har flere forslag ?

Har sjekket katalysatoren og er innhold i den, tok bare å banket på den da men..

Kan også nevne att når jeg kjører litt hardt med bilen, så virker det som den går i nødmodus, mister turbotrykket til 1 bar.. Stopper jeg den og starter er alt i orden att..

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du chiper bilen øker du jo laddetrykk og diesel mengde. kan virke som at den chipen er satt opp med litt for mye diesel.

Når bilen går i nød når du kjører hardt med den tyder det på at noe er feiljustert som fører til dette så den setter inn nød for å ungå motorskade.

Er nok lurt å lese av feilkoder å finne ut hvorfor den setter inn nød, Kan komme av at chippen er dårlig satt opp noe som kan føre til motorskade over tid..

 

Har du sjekket Egr ventil som det er nevt her??? Å du må sjekke rørene til den også..

Kan jo være at kat er def. p.g.a. feiljustertmotor..

 

 

Kat har jo til oppgave å rense ut sotpartikkler til en vis grad men den er jo beregnet for slik motoren er orginal. Vis du justerer opp diesel mengden vill bilen sote mere å da overskride det den klarer.Vis du bare er ute etter å få bilen gjennom Eu-kontroll så lag om rør med en til

kat på rett etter den andre. men pass på at det er kat til diesel. Ikke å anbefale men vill nok klare seg gjennom.

 

 

Men som opelduude sa: Ville nok funnet årsaken til problemet.

Vet du hvor bilen er chipet??? Når??

Vis du vet dette ta kontat med dem, vill jo nesten unne påstå at dette unne vært en relamasjons sak da det virker som chippen er satt feil opp.

Når du chipper opp en diesel skal det ikke begynne å ryke mye svart bak bilen, svartrøyk betyr formye diesel i forhold til luft og en dårlig forbrending. Som fører til mye ekstra varmme i motoren.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du chiper bilen øker du jo laddetrykk og diesel mengde. kan virke som at den chipen er satt opp med litt for mye diesel.

Når bilen går i nød når du kjører hardt med den tyder det på at noe er feiljustert som fører til dette så den setter inn nød for å ungå motorskade.

Er nok lurt å lese av feilkoder å finne ut hvorfor den setter inn nød, Kan komme av at chippen er dårlig satt opp noe som kan føre til motorskade over tid..

 

Har du sjekket Egr ventil som det er nevt her??? Å du må sjekke rørene til den også..

Kan jo være at kat er def. p.g.a. feiljustertmotor..

 

 

Kat har jo til oppgave å rense ut sotpartikkler til en vis grad men den er jo beregnet for slik motoren er orginal. Vis du justerer opp diesel mengden vill bilen sote mere å da overskride det den klarer.Vis du bare er ute etter å få bilen gjennom Eu-kontroll så lag om rør med en til

kat på rett etter den andre. men pass på at det er kat til diesel. Ikke å anbefale men vill nok klare seg gjennom.

 

 

Men som opelduude sa: Ville nok funnet årsaken til problemet.

Vet du hvor bilen er chipet??? Når??

Vis du vet dette ta kontat med dem, vill jo nesten unne påstå at dette unne vært en relamasjons sak da det virker som chippen er satt feil opp.

Når du chipper opp en diesel skal det ikke begynne å ryke mye svart bak bilen, svartrøyk betyr formye diesel i forhold til luft og en dårlig forbrending. Som fører til mye ekstra varmme i motoren.

Jeg vil gjerne ha den godkjent men gjøre det ordentlig så ikke motoren ryker etter en stund. Hvor sitter egr-ventil og hva gjør denne? Han jeg kjøpte bilen av sa den ikke var chippet men det trur jeg ikke noe på, for den går ganske bra! Motoren blir veldig fort varm, fortere varm enn noen av bensinbila jeg har hatt.

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det AHU motor i den??? vet ikke hvordan motorer som ble levert i dem forsjellige golfene..

Så det er fint om du legger ut litt info om bilen når du spør om ting..

 

Tipper at det er en AHU 90hk tdi siden det vel bare var 1 år dem produserte dem med 110hk..

Vis turbotrykks måleren viser rett er det nok ingen tvil om at bilen er chippet. orginalt er det vel rundt 1 bar mindre trykk..

 

Vil anbefale deg å kjøpe vagcom så du an lese av feilkoder å finne ut hvorfor den går i nød..

 

Du kan jo også sjekke overføring og vakumklokke til justeringen på turboen at det ikke sitter fast så turbotrykket ikke blir regulert.

 

Søk på forumet etter Egr.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det AHU motor i den??? vet ikke hvordan motorer som ble levert i dem forsjellige golfene..

Så det er fint om du legger ut litt info om bilen når du spør om ting..

 

Tipper at det er en AHU 90hk tdi siden det vel bare var 1 år dem produserte dem med 110hk..

Vis turbotrykks måleren viser rett er det nok ingen tvil om at bilen er chippet. orginalt er det vel rundt 1 bar mindre trykk..

 

Vil anbefale deg å kjøpe vagcom så du an lese av feilkoder å finne ut hvorfor den går i nød..

 

Du kan jo også sjekke overføring og vakumklokke til justeringen på turboen at det ikke sitter fast så turbotrykket ikke blir regulert.

 

Søk på forumet etter Egr.

 

Stemmer att det er ahu motor ja. Har tatt vacom test, var en sensor som var gåen men husker ikke hvilken nå, så får ta en ny. Skal sjekke litt i morgenkveld tenker jeg. Har ett annet spm også, noe som stjeler strøm på bilen men aner ikke hva, alle lysa er slått av, spiller er av. Har ikke gjort det før men nå har den begynt

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår