Gå til innhold

frøse kjølevann, ødelagt motoren?

Ranger emnet

LuxXxuS

Anbefalte innlegg

god dagen :)

bilen til dama mi har stått utenfor jobben min i helga pga sommerdekk og det har vore glatt her i rundt og minus grader, i går tenkte jeg at jeg sku starte bilen, jeg koblet opp startkabler og bilen min (hun har dårlig batteri) satt meg i bilen henna og vridd rundt nøkkeln for å starte bilen, det jeg hørte var en vondt skrape lyd av motoren, så jeg stoppa bilen med en gang, når jeg prøvde igjen ei stund etterpå var motoren ikkje villi til å dra seg rundt i det heile tatt, då sjekket jeg motoren og merket at kjøeslangan var steinhard og vannet i radiatoren var frøse, helvettes dude av en kompis som solgte bilen sin til dama mi og mente det var kjølevæske på den xD nå er spørsmålet, hva kan gjøre det? kordan kan is låse motoren? er det berre å kaste bilen eller bør jeg vente til litt mildere vær eller prøve å tine isen og prøve å starte bilen igjen?

Takk på forhånd :D

Endret av LuxXxuS

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke noen mulighet til å dra den inn i en varm garasje?

Den bør tines opp så for som mulig.

I værste fall så kan jo blokka sprekke.

Isen låser vel ikke selve motoren, sånn bortsett fra vannpumpa.

Jeg ville hvertfall uansett ikke prøvd å starte den opp om det er beinhard is i slangene.

Få bilen inn og få tint den opp.

Evt bre en presenning over og sett en vifte under. Med tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få starta den fortest mulig, er nok vannpumpa som har fryst fast, går den på registeret står jo motoren fast til reima går til helvete og da må du selvsagt la være.

Normalt sett kan du fint starte bilen og kjøre den rett inn på jobben din.

Er det motorvarmer på den kan du jo plugge den i utover dagen.

Når motor fryser, er det normalt sett noen frostplugger som spretter ut, sjelden at selve blokka eller slikt sprekker, men man bør jo kikke over slanger og slikt.

Og noen ganger går det helt fint...

Min egen bil nummer 3 hadde frysi nå, min egen skyld siden det ikkje fanns frostvæske, starta den og vannpumpa var låst og reima slura... Lot sola stå på litt, og en times tid seinere sveiv vannpumpa, da starta jeg den og kjørte den varm under nøye kontroll, nå var ikke denne bunntæla. Er de bunntæla må man la de gå litt, og stoppe, la varmen spre seg, og holde på slik, i felten, kan man få dem inn er det det beste.

Vær og obs på at varmeappregisteret kan sprekke og skape lekkasje inni bilen når det tiner....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider