2cent Skrevet Oktober 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2012 Nå begynner jeg å gå tom for ideer her... Case: Zafira X20DTL Diesel Diagnose gir følgende feil: P0400 - Eksosretur Funksjonsvikt P0703 - Momentomformer/bremsebryterkrets B:funksjonssvikt P1125 - Krets ladetrykkventil Status.... - Har skiftet EGR ventil... Resultat uteble... - Har skiftet MAP sensor... Resultat utble... Når jeg starter bilen lyser det ikke. Etter en stund merker jeg at jeg mister motoreffekt samt at motorfeil lyset kommer. Før bilen kan jeg få lyset til å forsvinnet ved å bygge opp turbotrykk (gi full gass) Nokså rådvill her nå... Noen som har gode forslag? Foruten å sette bilen på verksted...:partyon: 2Cent Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2012 Den første feilkoden med eksosretur. På den motoren der så har du et stort egr hus som sitter under der hvor dieselrørene går og husker jeg riktig så sitter egr ventilen på toppen her og den er vakumstyrt. Det som pleier å skje er at det blir så mye sot i spjeldene som sitter der at det setter seg fast så det må skrues opp hele lokket der og renses skikkelig. Da tenker jeg du blir kvitt den feilkoden. Den feilen på momentomformer/bremsebryterkrets. Er det automat? Kan være feil på bremselysbrytern og. Noen biler kutter turbotrykket hvis det blir gitt gass og bremser samtidig så det ikke skal skje noe, så det kan være noe med det Den siste som har med ladetrykket å gjøre så er vel det en vakumstyrt ventil som ser slik ut: MECA Online Norge Når jeg ser hva som står der så ser det ut som den ventilen styrer både turbotrykk og egr ventilen så da kan feilkoden på egr-en komme av at denne er defekt. Bør også sjekke vakumslangene slik at disse er hele. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2cent Skrevet November 3, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2012 Der var innsuget demontert rengjort og satt på igjen... Akkurat likt.. samme symptomer, MEN fy flate for dritt det var inne der.. samt at disse spejelda som ligger inni innsuget var helt fastkokset.. Fikk rengjort og spjelda funker igjen. God jobb gjort som sikkert ikke gjorde vondt verre men motorfeil lyset kommer stadig med dertilhørende manglende effekt... Darn.... 2Cent Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 3, 2012 Rapporter Share Skrevet November 3, 2012 Les hva jeg skrev om turbotrykksventilen i siste avsnitt i innlegget mitt. Kan være feil på den. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2cent Skrevet November 16, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2012 damndamn .... Denne bilen begynner jeg å bli lei... Opeldude... Jeg har skifta alle el. styrte trykkventil på vakuum systemet og akkurat likt.. Status: Skiftet EGR ventil : Check Skiftet MAP sensor : Check Skiftet alle ventil på vakuum systemet : Check Hatt ute og rengjort samt smurt innsuget: Check Det som virker så rart er at når jeg nå var ute å prøvde bilen, tømte jeg tredje giret.. kom opp i 3800 omdr. bang! så kom lyset og jeg mistet sikkert 50% av krafta, fikk heller ikke mer turtall. Når jeg ligger på 1800 omdr. uten belastning kommer lyset etter en stund, gir jeg da full gass og turbotrykket bygger seg opp forsvinner det... MEN når bilen er varm og jeg har kjørt en stund klarer jeg ikke å provosere vekk lyset... Anyone vært borti lignende? 2Cent Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ForbannaPåOpel Skrevet Januar 16, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2013 De problemene du beskriver, 2Cent, er nesten de samme jeg har fått på min. Er det mye arbeid å demontere innsuget og rense det? Jeg har også en misstanke at det kan være diesel-filteret mitt som er tett. Har du byttet det på din? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ForbannaPåOpel Skrevet Januar 16, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2013 Glemte å skrive at jeg har mistet alt turbo-trykk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2cent Skrevet Januar 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2013 De problemene du beskriver, 2Cent, er nesten de samme jeg har fått på min. Er det mye arbeid å demontere innsuget og rense det? Jeg har også en misstanke at det kan være diesel-filteret mitt som er tett. Har du byttet det på din? Diesel filter har jeg ikke skifta... Par timer med innsuget men hjalp f...all med min.. akkurat likt... Får vel bare krype til korset å kjøre til Opel verksted.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ForbannaPåOpel Skrevet Januar 16, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2013 Hos meg begynte det med at det lyste motorvarsel, (bilen med skiftenøkkelen i). Det har luktet diesel og vært en liten lekkasje fra motoren (olje/diesel, er ikke sikker på hva, og dette er spesielt når det har vært brukt motorbrems). Dette får meg til å mistenke filteret og innsprøytnings-returslanger på min. Byttet du vakuum-slangene også når du renset innsuget? Innsuget på min har blitt renset før av forrige eier. (oransj pakningssement rundt kantene). Har du prøvd å rense intercooleren på din? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ForbannaPåOpel Skrevet Januar 16, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2013 Har bilen din kjørt langt? Kilometerstanden på min er snart 198000... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ForbannaPåOpel Skrevet Januar 21, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2013 Skiftet dieselfilteret og det var fullt av noe svart guffe i filteret og potte-tett. Også kjent som "diesel-dyr". Ett godt råd når du bytter dette filteret er: stå på toppen av en veldig, veldig laaang bakke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.