Gå til innhold

rister i rattet etter dekkbytte

Ranger emnet


toazty

Anbefalte innlegg

fikk satt på splitter nye vinterdekk i dag, ( på samme felg som sommerdekkene)

 

og det første jeg merka var at det rista litt i rattet ved høy hastighet 70+

bilen drar ikke til sidene, er kun rattet som rister litt.

 

noen forslag?

 

det er ikke noe stor risting, men merker at det er forskjell på før og etter dekkbytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være, men siden han nevnte samme felgene som sommerdekka så antok jeg at det var felger som hørte til bilen :)

 

Det pleier å riste voldsomt hvis de mangler, men som sagt.. Kjør tilbake til dekkverksted å få de til å sjekke opp :) Letteste å enkleste du kan gjøre..

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det rister ved manglende senterringer så er det mer som er galt enn at disse ikke er montert.

Er nok som ThomasEk antyder, dårlig eller manglende utført avbalansering.

 

Eg har hatt risting pga manglende senterringer. Var ikkje mykje men eg merka det litt når eg holdt 90. (vanlig marsjfart)

Dekka uten senterringer plasserte eg bak so eg hadde ikkje risting i rattet.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke krangle med deg men mener fast bestemt at kun manglende senterringer ikke vil gi vibrasjon eller kast i hjulet. Du er sikker på at de hjulene som gav risting i rattet ikke hadde kast eller ubalanse slik at denne ville vært der selv med senterringer?

Jeg har på en av mine biler kjørt i mange år uten senterringer og aldri hatt vibrasjon i rattet. Når hjulboltene tightes så vil også felgen sentreres, da så sant felgen ikke er feilkonstruert, noe jeg aldri har opplevd.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forska ikkje på kva som var feil, men hadde berre risting med vinterdekka som måtte ha senterringer.

Var ikkje masse risting, so eg køyrde uten senterring om vinteren.

Som du seier (Quattro73) skal felgene bli sentrert når hjulboltene strammes. Men kan ha vært eit eller annat som gjore at felgene ikkje vart 100% sentrert.

Kan og være noko anna som var feilen, men eg var sikker på at det var pga manglende senterring.

 

Dette var på min forrige bil, so eg kan ikkje teste dette. Har senterringer til sommardekka på volvoen. Kanskje eg tester litt til sommaren? (viss eg gidder! ;) )

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår