Gå til innhold

Skal kjøpe HiAce, men trenger råd!

Ranger emnet

Ellingen Wellingen

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på å gjøre en avtale om å kjøpe en HiAce 2004-modell, den er helt strøken utseendemessig, men jeg har prøvekjørt den og opplevde at det kom en slags "tikke/gresshoppelyd" fra motoren -særlig i 3. og 4.-gir.

Var jo mye støy inne bilen generellt, da det er en åpen kassebil og vanskelig å lytte etter ulyder. Er vant til å kjøre liten bensinbil, og det er jo en helt annen lyd i en 4x4 med dieselmotor.

Den starter perfekt, og er god å kjøre, men så er det denne lyden da... Kan det være f.eks hjullager og ikke motoren som lager lyden?

Er det vanlig at det kommer ulyder fra motoren, og hvis ikke: Hva kan det tyde på? Den har gått over 200 000 og reg.reim er skiftet på rundt 160 000.

Hilsen nybegynner i HiAce-gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på hjullageret, det lager en mer ulelyd, høyere hvis man svinger den veien som belaster lageret mest.

En slik Hiace som du har sett på er jo stort sett "skuddsikker" så hvis prisen ikke er ille er det vanligvis et godt kjøp.

NAF test eller be noen som har litt erfaring med Hiace å sitte på en tur kan kanskje hjelpe!?

Støy er det inni bilen ja!! hehe

Toyota Hiace 4x4 2004 mod Arbeidsbilen

Saab 9-5 2,0T 2006 mod Konebilen

Husaberg FE 650 2004 mod Leketøyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dyrt ja.. Jeg betalte 119.000,- for min 2004 mod for 1 1/2 år siden. Det er en 4x4 og som da hadde gått 129.000km.

Den hadde noen småbulker men så hel og pen ut! Kjøpte den fra et bilfirma og i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare dysene som kakler :-) Disse motorene går utrolig stygt.. Som den har grus i olja :p

Ikke noe galt :) Utenom prisen! Det er endel for mye for den typen! Følger du med litt på finn.no, så får du 07 hiace 4x4 til rundt 120k :-)

Jeg hadde nok ikke ville betalt noe mer enn 80 lapper for denne.. Hvis den er relativt strøken! :-)

OG støyisolering gjør underverker :-)

05' Toyota HiAce 2.5 D-4D!

00' Mercedes-Benz E200 Elegance S210!

BoligPartner v/ Ken Tommy Fredriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. 80 lapper ja.. Var og så på bilen igjen i dag, og foreslo da å kjøpe den for 90, men da ble selger ikke så vennlig lenger og ville avslutte raskt og hjem til middag. -som om jeg var en meget useriøs person...

Men har fått til "over helgen" å bestemme meg for om jeg vil ha den til prisantydning.. Eneste jeg risikerer er vel at noen andre kjøper den foran nesa på meg. Men jeg vil jo i grunn ha den også. Men jeg vil selvfølgeig ikke betale for mye.

Selger brukte som argument for høy pris at bilen er her i min hjemby, og derfor ikke langt unna. Han har "fraktet den hit" og da er den derfor dyrere enn om den var i Oslo, og jeg sparer en dyr tur dit. (?) Men det burde vel ikke ha noe å si på totalprisen? Bilen hadde vel kostet det samme om jeg bodde laaangt unna og ville ha den?.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den bilen der går med det første da det ikke er noe kjempekjøp..

Kjøp heller denne! :) Toyota HiAce 4 WD D4D 117 HK 1 EIER 2007, 142*000 km, kr 125*000,-

Skal du bruke mindre penger, så dette et ganske bra kjøp! :-)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38002318

Endret av Kentommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Den jeg er lysten på er en kort modell, men har sett på noen lange også. Må vurdere litt etter hva jeg har behov for... Føler at kort modell er litt mer "hendig". Er det stor forskjell prismessig? Kan de sammenliknes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort har mye bedre svingradius enn lang! Men lang type er nesten 50cm lenger i varerom og virker ikke så butt å kjøre.

Personlig synes jeg lang type er penere enn kort. Er litt mere bil :)

Men føler du at du ikke trenger lang, så kjøpt kort! :-)

Lang type er mer attraktiv den dagen du skal selge igjen.. Men en kan jo ikke tenke sånn :p

En lang type koster ca. 10-15000 mer. Men en kan jo være heldig å kjøpe den billigere også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder pris på lang kontra kort Hiace synes jeg ikke prisene er forskjellige på de!?

Solgt 2 stk korte Hiakker her i sommer, begge var kort utgaven, men fikk igjen minst like godt igjen for de som hvilken som helst annen...

Ingen spørsmål om kort og lang av alle de som ringte meg iallefall.

Tror at fordelene/bakdelene med kort vs lang utgave oppveier hverandre sånn at de prismessig er lik.

Folk som kjøper har jo forskjellige behov. Tror at tilstand betyr aller mest på pris!

Men dette er jo bare min personlige erfaring da men...

Endret av Vesto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder pris på lang kontra kort Hiace synes jeg ikke prisene er forskjellige på de!?

Solgt 2 stk korte Hiakker her i sommer, begge var kort utgaven, men fikk igjen minst like godt igjen for de som hvilken som helst annen...

Ingen spørsmål om kort og lang av alle de som ringte meg iallefall.

Tror at fordelene/bakdelene med kort vs lang utgave oppveier hverandre sånn at de prismessig er lik.

Folk som kjøper har jo forskjellige behov. Tror at tilstand betyr aller mest på pris!

Men dette er jo bare min personlige erfaring da men...

Hvis du kikker litt på de nyere typene, så ser du at lang 4x4 koster mer enn en som er kort.

Mer populær og endel enklere å selge. Har erfart selv og hørt fra mange :-)

Lang type er også litt vanskligere å få tak i, da det er flere av den korte :-)

Og som du sier, så er det tilstand som har mest å si på pris. Men nå ser jeg for meg f.eks 2 biler som er i lik stand. En kort og en lang.

Ser hos flere bilfirma som har flere hiacer.. De forlanger mer for lange! :)

Se f.eks den gamle jeg hadde..Toyota HiAce 2.4TD 1997, 226 991 km, kr 30 030,- -

Hadde denne vært av lang type til den prisen og så hadde den vært solgt for lenge siden!

Du fikk sikkert ikke spm om det pga de ser at den kort på bilder?

Syns 119.000,- var litt stivt til å være kort 4x4 jeg da.. Men kjøper du hos bilfirma så koster det som regel litt ekstra :-)

Sto en slik på nettet i fjor høst.. gått 160.000km, sølv, kort 4x4 for 70 + reg. sto noen dager før den ble solgt faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

119.000,- var vel verken veldig dyrt eller veldig billig egentlig...

Men det skal sies at biler i Trøndelag nok ligger en 10 tusen over biler sørpå/Oslo området generelt sett.

Biler lengre nord er enda dyrere enn her.

De jeg solgte her i sommer var 2002 mod, 88hk og hadde gått hhv 150.000 & 125.000 km, kort utgaver,en god del bulker på de men bra teknisk.

Fikk igjen 65 og 58 tusen for de. Vet av flere som henter Hiakker og andre biler sørpå for så å selge dem med fortjeneste her oppe.

Så hadde det ligget ut en 04 mod 4x4 til 70" her oppe hadde den vært solgt på dagen, det er sikkert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider