oddcar Skrevet November 2, 2012 Rapporter Share Skrevet November 2, 2012 I tidligere tider var det mulig og få biler med fuelcut. Dette var i den tiden før catalysatoren ble vanlig tror jeg. Går det an å kombinere fuelcut, altså opphør av drivstofftilførsel i biler med catalysator. Hva skjer med catalysator hvis motor ikke får drivstoff ? Å det an å legge inn fuelcut i programmet ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 2, 2012 Rapporter Share Skrevet November 2, 2012 Min første tanke - hva skal du med dette? Fuel cut eller tenningkutt blir brukt som turtallssperre og/eller av økonomisk hensyn og flere biler har begge deler originalt Uansett, kat tar ingen skade av fuel cut og denne funksjonen kan legges inn i div. datasprut. Hvorvidt det går på ditt 'program' vet jeg ikke. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddcar Skrevet November 17, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2012 Min første tanke - hva skal du med dette? Fuel cut eller tenningkutt blir brukt som turtallssperre og/eller av økonomisk hensyn og flere biler har begge deler originaltUansett, kat tar ingen skade av fuel cut og denne funksjonen kan legges inn i div. datasprut. Hvorvidt det går på ditt 'program' vet jeg ikke. På bilen finnes en "kjørecomputer" som viser drivstoffforbruk pr 100 kilometer. Ved kjøring ned bakker vil man jo slippe gassen men kan ikke se at dette påvirker kjørecomputerens utregning da den viser samme forbruk som før nedoverbakken startet. En lang nedoverbakke vil jo medføre et langt avbrekk i drivstofftilførselen og jeg mener det vil påvirke catalystorens temperatur så mye at den ikke vil virke optimalt ved bakkens slutt. Det er dette jeg mener er fuelcut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 17, 2012 Rapporter Share Skrevet November 17, 2012 Katalysatoren vil fungere den. Dessuten, om katalysatoren fungerer optimalt er det vel svært få som tar så tungt ;) Det som ikke fungerer ved nedkjøling er lambda, derfor er det varmeelement innebygd i sonden slik at det ikke skjer ;) Hvordan kjørcomputeren din jobber vet jeg ikke, men den skal heller ikke "ta ut" når du henger på giret nedover en bakke. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddcar Skrevet November 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 Har ikke noen pc i bilen. Hva mener du med "ta ut" ? Er det ikke total drivstoffkutt ved nedoverbakke når man slipper gassen ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 18, 2012 Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 (endret) Med det mener jeg at kjørecomputer ikke beregner drivstofforbruket ut ifra når du henger på giret, da hadde den "tatt av". Derfor tar den et gjennomsnitt og kalkulerer tallet deretter. Om det er fuelcut på din når du slipper gassen er umulig å svare på, vet ikke hvilken bil du har engang ;) På mine biler får ikke motor en dråpe bensin dersom turtallet er over 1500 omdr og TPS er mindre eller lik 1% mm, jeg bruker Megasquirt. Her kan jeg selv sette alle kriteriene for fuelcut, ref bilde under. [ATTACH]34947[/ATTACH] Endret November 18, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddcar Skrevet November 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2012 Ja pc i bilen er jo en mulighet men noe fram i tid tror jeg. Pc og biltrimming er vel nok mere vanlig i disse dager. I mitt tilfelle med Chrysler 2,4 sugemotor og 4 trinns automat er økonomi mere i fokus. Bilen er nok laget for lite kupert terreng og burde ha hatt et mye større dreiemoment da fjerde trinn (antagelig best egnet for v6 motoren ) er skikkelig "overgearet", mere enn flere andre biler har på 5 gear. En ulempe med bilen er at den skifter til 4 gear allerede ved ca 80 km/timen og da om motbakke er i område sier det seg selv at dette ikke fungerer godt i praksis. Dette kan jo sikkert forandres på med en annen hjerne kanskje ? Om hjernen i bilen har fuelcut er ikke godt å si. Bilen har også propandrift og med en egen hjerne for dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.