Gå til innhold

ABS og bremser

Ranger emnet

JimCKF

Anbefalte innlegg

To spørsmål:

#1: ABS-en på min '95 2.0 slår inn hver gang jeg bremser til full stopp, selv om jeg ikke låser noen dekk eller sklir. Hva kan forårsake det?

#2: I dag begynte varsellampa for bremser å lyse da jeg sto i kø i Trondheim sentrum. Lampa slukket neste gang jeg startet bilen. Spørsmålet er det samme som over: Hva kan dette være?

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1 En ABS sensor er dårlig, ta en diagnose eller ohm alle 4 og se etter en som har unormal høy motstand.

#2 Varsellampe for bremser eller ABS?

Hvis det var for bremser, skjekk bremsevæske nivået. Ok?

Utslitte bremseklosser?

Hvis det var Varsellampe for ABS så er det mest sannsynlig pga. en sensor som nevnt over.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun lampa for bremser lyste. Ikke den for ABS. Ingen av dem lyser til vanlig, og den har ikke lyst siden. Om det var slitte klosser ville den vel fortsette å lyse?

Har lest at ABS-en kan koble inn slik den gjør hos meg hvis en sensor sitter feil. Jeg vet at begge dempere bak på bilen ble byttet før jeg kjøpte den, så bør vel starte søket der.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Nå blinker bremselampen hele tiden. Den begynte da jeg var på vei til Steinkjer for noen dager siden. Det skjedde ikke i sammenheng med bremsing engang. Bare midt på en strekke. Jeg stoppet med en gang og sjekket nivå for bremsevæske. Den var grei. Bremseeffekt er uendret, og jeg kjenner ingen forskjell ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakten til slitasjevasleren på bremseklossene er en svakhet på C4 da de ligger utsatt til mtp veistøv og drit.

Hvis du har ok klosser (ikke nedslitt) så rengjør disse, feilen forsvinner kanskje.

Med en diagnose slipper du å gjøre noe før du vet hva feilen er, så hvis du ikke vil bli "skitten" så bestiller du time, eller ring og hør om de tar drop-in.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider