Gå til innhold

Justering av tenning

Ranger emnet


GolfSport88

Anbefalte innlegg

På din skal du vel ha 18° fortenning på tomgang med vakumslange på. Prøv først å justere etter merket på svinghjul, hjelper ikke det så still litt senere tenning helt til tenningsbank er helt borte. Om ikke fornøyd så kan du ta av og plugge slangen til fordeleren og stille fortenning til 34-36° fØD på 3000 omdr. Trenger da tenningslampe med gradejustering!

 

Se også her --> http://www.bilforumet.no/andre_forum/prosjektforum/287033-eilif9s-golf-2-91-a-28.html#post2940539

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså må du ha alt for høy fortenning for at motor ikke skal dø ut på tomgang?

Når du justerer tenning riktig så etterjustér tomgangen underveis slik at motor ikke stopper. Når ferdig kan du justere blandeskruen (CO) til der motor går jevnest og på høyest turtall, justér etterpå tomgangen tilbake til 800-1000 omdr. Til slutt, ta en siste finjustering på tenningen :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så kan man stille etter merkene på svinghjul og fordeler, om man skal stille noe mer etter det er det omtrent likegreit å ta det på hørselen synes nå jeg, om du har tenningsbank så er det vel bare å stille litt tilbake så du ikke har det lenger?

 

Strengt tatt ja... Men i dette tilfellet, slik jeg tolker det, går ikke motoren på tomgang ved korrekt tenning og derfor må også forgasser justeres i samme slengen. Og er man glad i motoren sin så er det kjekt å vite hvor mye fortenning man kjører rundt med, hvertfall på en motor uten bankesensor ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å juster slik dere nevner, å se hvordan dette blir :)

Mitt problem er altså; Jeg har kjøpt en 1985 VW Golf 2, men en 1,8liters motor med kvasskam og weberforgasser. Når jeg hentet bilen ville den ikke gå på tomgang i det hele tatt (selger tror dette er fordi bilen har stådd i ro over 1år). Jeg fikk den hjem, og kjørte meg en tur. Da synes jeg motoren gikk ugjevnt, og det var litt kakling, tror det er litt ventilbanking også. jeg kjørte bilen inn i garasjen, og da gikk den på tomgang, litt urolig, men den gikk. Så hentet jeg tenningslampen, og merket da at tenningen var helt borte fra merket nede på hjulet til kilreimen. Da jeg begynte å juster mot merket, og begynte å nærme meg merket, så døde bilen ut. Så derfor er spørsmålet; har dette noe med at det er kvasskam på bilen? i så fall, hva skal jeg justere etter?

 

Skal ha motoren i min bil etterhvert, men begynner ikke med dette før at jeg vet at motoren er grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hentet jeg tenningslampen, og merket da at tenningen var helt borte fra merket nede på hjulet til kilreimen. Da jeg begynte å juster mot merket, og begynte å nærme meg merket, så døde bilen ut. Så derfor er spørsmålet; har dette noe med at det er kvasskam på bilen? i så fall, hva skal jeg justere etter?

 

Når du stiller tenning så gå ut ifra merke på svinghjul, ikke det på kilereimskiva. Husk også at merket på kilereimskiva ikke er tenningsmerke, men merke for ØD. For meg kan det høres ut som at du stilte motor til 0° fortenning og da er den ikke videre villig til å gå på tomgang, da så sant du ikke brukte tenningslampe med gradejustering - satt på 18°

 

Justér som jeg skrev over, med tenningslampe, og still til 18° før ØD med motor på tomgang (750-900 omdr). Har du tenningslampe med gradejustering så sett den på 18° og vri fordeler til 0-merket på svinghjulet er overens med merket i hullet til svinghjulet, ref, bilde og link i innlegg over.

 

Og nei, dette har ingenting med kammen å gjøre, da så sant den ikke har hinsides durasjon. Om motor fortsatt ikke vil gå så sjekk registeret. Estas er produsent av kammer, kan være en Velox-kam du har i.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, vi er jo her for å hjelpe :)

Umulig å si om kammen er anvendelig for deg, men går ut ifra at denne motoren har fungert bra en gang? Dersom kammen er kjøpt av Velox Motor så kan det være alt fra 260 grader durasjon og oppover. Det mest brukte er 268 til 276 grader sammen med original topp.

Hvem kjøpte du motoren av? Mulig selger kan svare på hvilken kam som står i samt data på denne?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår