Gå til innhold

Mer effekt med Weber/trimkam mm?

Ranger emnet


kjeabr

Anbefalte innlegg

Er enig i 100hk forutsett at dette er en 8v. Og en 90hk topp/kam

Er det GTI topp/kam så kan du legge på 20hk

 

Doble Weber 45 krever krageringer på 36 eller 38 for å få fin ren gange på lave turtall.

Og naturlig nok korrekte dyser og skikkelig synkronisering.

 

Kvass kam kan sikkert hjelpe deg opp mot 120-130hk, men over det så må en nok til å leke med toppen, porting og bedre fjærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to Weber DCOE på original motor så vil man ikke få noe særlig mer toppeffekt, men man vil få et mye sterkere bunndrag og mellomregister. Sammen med trimkam vil toppeffekten kunne økes en del, å angi tall blir bare synsing, men de som er antydet over er nok ikke så langt fra sannheten.

Om du har en 2.0 bunndel så vil du ikke få mer effekt enn om du hadde 1.8, du vil kun få effekten lavere i registeret, dette siden det er toppen som hele tiden er restriksjonen.

Topp fra ABT (Monomotronic med 90 hk) er meget bra, like bra som "GTI-topp", men eksosmanifold og downpipe på ABT er elendig. I tillegg har den innsug og innsugskanaler lik de med forgasser, ikke nøkkelhull slik man finner på mange "GTI-topper".

Dersom toppen portes, bruker avstemt grenrør og passende kam, så vil du kunne se effekt over 200hk om alt er gjort riktig. Med 16v-topp på 2.0 bunndel kan du nærme deg 280 hk, men snakker da om motor som vil koste en hel del.

 

Når det gjelder halsringer på DCOE så må størrelsen på disse sees ut ifra hvilket turtall man vil ha toppeffekten (realistisk sett ut ifra potensiale i motor). Jo større halsringer (i f.eks. DCOE 45), desto verre tomgang og desto lenger opp flytter man momentkurven. På din hadde nok halsringer på 32-34mm vært det beste. Hvordan man finner grunnoppsettet på 2 x DCOE har jeg skrevet om her --> http://www.bilforumet.no/andre_forum/teknisk/282867-guide-beregne-dyseoppsett-2x-weber-dcoe.html

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår