Gå til innhold

Turtall øker, men bilen trekker lite, lukter svidd \vw passat

Ranger emnet


Evelen

Anbefalte innlegg

Har et problem.

 

Skulle i går rygge opp en ganske bratt bakke med bilen min, VW Passat 1.6 Bensin (Sedan), hadde bilen i revers, og presset bilen så godt jeg kunne, men kom ikke særlig langt, bilen greide ikke å dra seg opp, endre med at jeg stoppet i bakken og lasset av det jeg skulle lasse av, luktet forrsten litt svidd, men tengte ikke at det gjorde noe, gjør jo somregel det når man presser bilen litt.

 

Uansett, da jeg skulle kjøre igjen merket jeg at bilen kjører fremover, men om jeg gir litt på er det bare turtallet som øker, men ikke drivkraften til julene.

Merker også at det er litt vibrering i pungtet mellom der bilen driver og der den bare øker i turtall.

 

Noen som kjenner problemet?

Jeg tengte noe kanskje bare var gådt varmt, men da jeg testet i dag var problemet der enda, og det lukter fremdeles svidd.

 

Har en forsikringsak på denne (karroseri) og den blir vel å kondemneres, så er begrenset hva jeg gidder legge i den av penger nå

 

Og en annen ting, er det mulig å bruke bilen slik den er nå en stund?

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mulig, blir jo litt sluring med slik rygging.

 

Men til spørsmålet:

a) Er det noe problem å bruke den inntill videre? Jeg har en forsikringssak med en trailer som krasjet i meg, så bilen blir nok kondemnert, men jeg har en kjedelig følelse av at det kan ta både en og to og tre måneder eller mer før den saken er ferdig, utenlandsk motpart

 

 

b) Hvor mye koster det eventuelt å bytte en slik en? Eventuelt er det stress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å bruke bilen, bare husk at cluchen ikke får godt tak. Så prøv å unngå oppover bakker :) Jeg hadde en gang en honda med slitt cluch. Brukte bilen en liten stund, men så ble cluchen så slitt at den ikke klarte å dra seg fremover en gang..

 

Så ja, det er mulig å bruke bilen, men du må planlegge turen veldig.. unngå forbi kjøringer, da bilen ikke klarer å reagere så raskt, mot bakker vil bilen slite. Kan heller ikke kaste deg ut i kryss, da bilen vil bruke tid på å komme seg i fart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt et par ganger frem og tilbake til jobb, går ganske fint så lenge jeg passer på å ikke akslerere noe særlg.

Bensinforbruker har jo også nermest halvert seg så helt negativt er det jo ikke :p

 

En ting jeg lurer på, dersom man skal akslerere er det fordelaktig å litt for høyt eller litt for lavt gir? altså sitter klutsjen før eller etter giret?

 

Etter denne videoen og dømme ser det ut som clutchen er rett på motoren, og dermed ihht min logikk før giret og det da lønner seg og akselerere i et lavt turtall? Det lønner seg vel også å ha pedelen enten helt inn eller helt ut og ikke "midt på/sluring" i mest mulig grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som dreper clutchen, det er sluring. Du skal derfor til det ytterste unngå å slure, dette gjelder alltid uansett bil.

Clutchen sitter mellom motor og girkasse og tåler et visst moment, din temmelig lite. Jo høyere turtall, jo mer effekt vil du kunne få ut på hjulene, men jo høyere turtall (3-5000 omdr), jo mer moment avgir motoren og jo lettere vil clutchen slure. Du må finne balansegangen og unngå mye gasspådrag.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår