Gå til innhold

[LØST] 96 4EFE 1,3 lite kraft og fusker på tomgang og under kjøring?

Ranger emnet

erongen

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner igjen problemet eller kan komme med tips?

motor har 94 000 km

Forløp:

På lørdag av tappet jeg av en liter kjølevann og etterfyllte med frostveske for å være klar til vintern. Kjørte til fjells, temp normal og varme i varmeapparatet. Gikk en tur og startet bilen for å kjøre ned igjen. Alt normalt. Kjører på brems i ca 5 min for å få litt temp i motoren før jeg kjører på gir. Kommer til en oppoverbakke og kjenner motoren nesten ikke drar. Problemet har altså oppstått på tomgang etter kaldstart.

Problemet:

Motoren starter såvidt, tenner ujevnt og tilfeldig på tomgang. Ved gasspådrag øker turtallet bare litt og kommer aldri iver 3000 omin (tipper jeg, har ikke turteller). Eksosen lukter surt som en gammel bil med choke'n på. Ingen forskjell mellom varm og kald motor. (måtte ha bremser på vei ned, så lot motoren hoste og gå seg driftsvarm på vei ned).

Har sjekket:

Pluggene har gnist. De er svarte av sot. Aller er like svarte, så tror ikke problemet er relatert til individuelle sylindre. Renset før jeg satte inn igjen. Plugger har < 50 000 km. Har nok olje. Har ikke funnet lekasjer/falsk luft i innsug. Ingen bedring om man åpner luftfilter (< 40 000km), så tror motoren får nok luft. Ingen forskjell om man tar ut kontakten til måleren på luftfilter. Regreim stram, uskadet og ny < 5000 km.

Teori:

Enten får motoren for mye fuel (sot på plugger, sur eksos) som følge av feil på lambda eller luftmassemåler.

Eller tenningsfeil som lager sot fordi uforbrent bensin samler seg opp seg i sylinder på manglende gnist og tenner på uregelmessig gnist.

Noen som har en idé?

Endret av erongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Problemer skyldtes at motoren hadde hoppet flere tenner på registeret. Dette fant de ut pga lyden fra motoren. I ettertid kan jeg si at det kom mye lyd fra innsuget ved gasspådrag som minner om lyden fra en totakter ved gasspådrag. Hvordan reima har klart å hoppe over flere hakk er foreløpig uvissr, men skal komme tilbake med info når jeg har fått sett på det. Merkelig siden jeg sjekket reima og den virket stram og fin. Skal sjekke at bolten på strammeren er skrudd til og evt la fjæra stramme på nytt før jeg strammer bolten og setter på deksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider