Gå til innhold

Mondeo MK3 - Mister motoreffekt

AstraG

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2006 modell MK3 jeg kjøpte for litt over 2 mnd. siden. Lav km. 116.000 km. Automat Triptronic stv. 2.0 TDCI.

Her i går merket jeg at glødelampa begynte å blinke mens jeg kjørte. Stoppet bilen og startet den igjen, så var blinkingen borte.

På en lengre biltur samme dag startet den å blinke igjen, men denne gangen mistet jeg også effekt. Virker som om turboen sluttet å fungere? Klarer fint å holde fartsgrensa, men trekk-kraften er lik 0... Nå kom også motorlampa på.

Idag når jeg skulle starte bilen gikk den uhorvelig ugjenvnt på tomgang. Tok meg en liten prøvetur med bilen for å se om den ble bedre. Ugjenvheta forsvant når motoren ble varm, men glødelampa blinker, motorlampa lyser og trekk-krafta er fremdeles borte.

Nå i sta forsøkte jeg å starte bilen på nytt for å gi hjelpestrøm til en reservebil jeg har. Men, nå vil ikke bilen gå på tomgang lengre. I det øyeblikket jeg slipper gassen så stopper motoren. Den går kun om jeg ruser den.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Har enda bruktbilgaranti på bilen en liten stund til, så jeg skal ringe verkstedet i morgen. Det kjipe er at jeg har 50 km. til verksted. Håper jeg klarer å kjøre bilen til dem, hvis ikke må den hentes :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Dette kan være alt mulig rart, og er umulig å vite uten å ta en diagnose på bilen for å få ut feilkoder. Så opplever noen det samme, er det bare å få ut feilkodene med en gang. Enten på verksted eller ved hjelp av en feilkodeleser, disse begynner å bli billige nå.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Beklager sent svar folkens. Fikk ikke noe varsler på svar i tråden og har samtidig glemt helt å sjekke.

Her er hvertfall enden på visa:

Grunnen til at glødelampa blinker er jo fordi at den er en feilkode som må leses av. I dette tilfellet lå feilen på en av dysene. Etter en del turer inn og ut fra verkstedet ble det konkludert med at den ene dysa måtte byttes. Kosta rundt 3500 kr. Dette er nå en del måneder siden og bilen har fungert 100% feilfritt etter dette :)

Bilen gikk forøvrig dårlig i og med at motoren gikk i et "nødmodus" når feilkoden slo inn.

Endret av AstraG
Lenke til kommentar
Del på andre sider