JimCKF Skrevet November 6, 2012 Rapporter Share Skrevet November 6, 2012 Enkelte butikker selger klemmer for å sette på fjerene. Hva har dere å si om dem? Hvis det er bare piss, hvor bør jeg kjøpe senking til min '95 2.0? Gjerne så billig som mulig. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet November 6, 2012 Rapporter Share Skrevet November 6, 2012 (endret) haha, de som biltema selger? Hold deg LANGT unna.. Hva om de plutselig ryker midt i en sving, og bilen får et lite kast opp.. er du heldig så forsetter du på veien.. er du uheldig så havner du langt nedi grøfta... Og det kan bli dyrt.. Da er det bedre om du kapper av original fjærene... Men beste er å kjøpe senkefjærer Dette er billig, senefjærer til Audi 100, C4 hos Parts and Retards Endret November 6, 2012 av Thoka85 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forgot10 Skrevet November 7, 2012 Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Enig med Thoka85. Jeg kjøpte 60/35 senk hos Parts & Retards, og er strålende fornøyd! De selger ikke 60-senk lengre, tror jeg ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet November 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Kunne tenke meg det var noe slikt med de klemmene ja. Fjerene du linka til er 30/30 eller 45/30. Det vil selvfølgelig si 45 forran ja? Var på Sverige-tur med bilen her om dagen, og med bagasjerommet fult av sprit og Cola pekte fronten rett opp, så vil ha mer senk forran enn bak. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet November 7, 2012 Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 (endret) ja, høyest senk forran.. Endret November 7, 2012 av Thoka85 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet November 7, 2012 Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 **slettet** Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet November 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Får vel kjøpt gummiforinger for å klemme inni fjerne også. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet November 7, 2012 Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Får vel kjøpt gummiforinger for å klemme inni fjerne også. Det kjøpte jeg til bilen min idag. Jeg har slitte fjærer forran.. så måtte få opp nesa litt til jeg får byttet fjærer på bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet November 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Er det forresten veldig mye arbeid å montere nye fjerer? Må vel av med hele fjerbenet? Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet November 7, 2012 Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Jepp. Av med bærekule i bunn, stabstag, caliper, napp ut ABS sensor, popp ut drivakslingen, løsne de tre M12 muttrene i toppen og hele fjærbeinet detter ned. På med fjærklemmer, komprimer, skru av mutter på demper, så løsne fjærbenslageret med tre muttre. voilà Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet November 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Ganger 4. Mulig jeg venter til sommeren med dette da. Gidder ikke ligge ut og rulle i sørpa =P Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forgot10 Skrevet November 7, 2012 Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Nei, det er ikke så tungvindt som Remulade beskriver, faktisk. Du har en snarvei du kan ta. Kjøp denne, så skrur du ut demperen via dempertårnet, komprimerer fjæra og tar den ut. Du kan også bruke spett til å presse ned fjærbeinet mens du tar ut fjæra. Bak er det 4 muttere du skrur ut (pr. demper), så har du fjær og demper i hånden. Tok meg 2 timer å bytte alle 4 fjærene med hjelp av en kompis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Men det er ganske trangt i hjulbrønnen om man ikke tar ut hele fjærbeinet? Jeg har tenkt på den metoden du beskriver, men aldri prøvd det selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forgot10 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Det er derfor jeg anbefalte bruk av spett for å dra ned fjærbeinet.. :) Det funket helt ok. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Det er derfor jeg anbefalte bruk av spett for å dra ned fjærbeinet.. :) Det funket helt ok. :) Aller best om bilens front står på bukker slik at ikke stabstaget presser hjulet opp (begge forhjul over bakken). Men ja, går utmerket å skifte fjærer foran uten å ta av fjærbein :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.