Gå til innhold

Omformer 12V --> 230V i bil

Ranger emnet

tonjek

Anbefalte innlegg

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dersom du har ønsker om å kunne starte motoren etterpå så ville jeg latt dette være. En vannkoker trekker gjerne 2000W og du må ha inverter deretter. 2000W : 12V = 170 Ampere. Med strømtrekk på 170A + det et varmeteppe måtte trekke, da går det en halv time og batteriet ditt er totalt utladet (og sulfateringen begynner).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein vannkoker. Det står 1850 til 2200w på den.

Viss eg tar utgangspunktet i 2000w. Deler på 230 for å finne strømmen. Får da ca 8,7A

I ein bil er det berre 12v. Må da gå mykje meir strøm. Tar 8,7A ganger med 230 og deler på 12. Får da ca 167A

Omformeren bruker og litt litt. So da avrunder eg til 200A

Som du sikkert forstår er dette masse strøm!!!

Du må ha ein helvetes svær omformer (om det finnes) og ein del batterier. Batteriene må og lades opp, so dynamoen må oppgraderes. Kablene må og takle strømmen, so dei må være tjukke.

So dette prosjektet kan du gløyma.

Ps. Den enklaste måten på å finne ca strøm i bilen er å dele watt på 10. Trekkes det 1000w på 230w, vil det trekke ca 100A i bil. (med omformer)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bedre å bruke ting som går på 12v. Trenger ikkje omformer som koster litt og bruker strøm.

Den som Thoka85 er interessant. Vil nok bruke lenger tid på å koke vannet enn ein som bruker 230v.

Vannkokeren trekker ca 14A. Dette skal nok batteriet tåle. Men er greit å lade batteriene både før og etter bruk av sånne ting, so bilen vil starte og batteriene ikkje blir øydelagte

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 6,5 meter lang stasjonsvogn fra 1981. Gigantisk rom å få varme i, og ikke varmeseter og slike ting. Og når man står på kvelden og prater med folk, er det kjekt å kunne holde varmen uten å la motoren gå. :)

» 1981 Buick Electra Limousine - Chevy 350/th350

» 1990 Chevrolet Suburban - 6,2 diesel/th400

Lenke til kommentar
Del på andre sider