Gå til innhold

Omformer 12V --> 230V i bil

Ranger emnet


tonjek

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er ikke nok kapasitet i hverken batteri eller dynamo til å varme opp kupeen elektrisk. Diesel/bensinvarmer er nok eneste vei å gå. Husk at du ikke trenger å kjøpe nytt, det finnes brukt å få tak i. Bensinvarmer var vanlig tilleggsutstyr i boble og andre luftkjølte biler, da det originale varmeapparatet var begrenset.

 

Skal du varme opp elektrisk med 12v må du regne endel hundre kilo i batterier, og ganske mange penger. Og oppgradering av ladeanlegg. Da tror jeg nok en bensinvarmer er billigere.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å kjøpe meg varmesete, men det er ikke nok til å holde seg varm når man står stille med vinduet oppe, altså. :)

Har alltid med meg et tykt pledd jeg bruker, og ser vel ut som det er mest lønnsomt å fortsette med det..

» 1981 Buick Electra Limousine - Chevy 350/th350

» 1990 Chevrolet Suburban - 6,2 diesel/th400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp dokker intercom så setter du bare en ledning over til han du skal snakke med...

 

Skjønner ikke hvorfor alle bare skal klage på ting du har lyst å ha i bilen.

Vet ikke hva ett varmeteppe trekker av strøm å det er jo det alt kommer ann på hva er forbruket??

 

Noe som folk glemte her når dem skulle regne ut strømforbruket er at en omformer har som oftes bare en virkningsgrad på ca80% og det er ikke bra å presse dem mye helt opp til max.

Skal du drive noe på 2000w eller mere kommer det til å koste MYE, det som mange glemmer med elektriske ting er at forbruket er som oftes en del høyere akurat i oppstarten.

Men omformer på 1500w får du til rundt 2000-2500kr,1000w ligger på 1000-1500kr og 500w rundt 500-1000kr.

 

Men som det er sakt her det bruker MYE strøm å drive på og tappe ned batteriet mye og så ladde det opp er ikke bra for batteri.

Så skal du ha en omformer så ville jeg anbefalt å satt ett fritidsbatteri bak i bilen og montert en bateriseperator som blir styrt av dynamo Så brukt det batteriet til omformeren.

Da vil du aldri ha problemer med at du kan tømme startbatteri og ikke få start p.g.a omformeren, ett fritidsbatteri er bygget andeledes og gir lengere konstant forbruk. Det vill bli laddet opp når dynamo ladder.

Men alt ekstra forbruk i bilen vill belaste dynamo ekstra..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert vedovn baki bilen? En liten Jøtul 602 hadde varmet godt og ved selger de på Shell ;) Gir opptil 8.5 kW med varme, skorstein av stålrør er vel mer egnet på bilen din enn en i teglstein, hihi ;)

Det hadde vært noe når du står med vinduet nede om kveldene, 30 grader inni bilen, kun frostrim i barten ;)

 

jotul-f602td-2-.jpg

 

2681.png?_encoded=2f66666666666678302f30382f29303832286874646977656c616373&_ts=139d3e9cbd0

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for seriøst og oppklarende svar, Mr. X. :)

Ser ut til at det blir billigere å la bilen gå på tomgang med varmeapparatet på.

 

Og til Quattro73, så har jeg plass til 10 av de små Jøtul'ene dine baki bilen. :)

» 1981 Buick Electra Limousine - Chevy 350/th350

» 1990 Chevrolet Suburban - 6,2 diesel/th400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår