Gå til innhold

A4 b5 1.8tq 2000 mod- tikking kun ved kaldstart .

Ranger emnet


jetengine

Anbefalte innlegg

Har en a4 1.8t som kun tikker noen få sekunder (3-4 sek) kun ved kaldstart. Etter disse få sekundene, er den normal og tikkingen er borte. Kan også starte bilen når den er varm, og hører ingen tikking.Bilen går ellers normalt, og oljelampe lyser ikke. Er inne på tanken om en påbegynnede tett oljesil........ Leste også et sted at holdetrykkventil kan ha skrudd seg ut .....? Noen som vet hva dette kan være, evt om det er en "farlig" sak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

At den tikker i noen få sekunder ved kaldstart er noe som går igjen på alle biler før den får oljetrykket opp til toppen nå som det begynner og bli kaldere. Du kan jo for sikkerhetsskyld få målt oljetrykket

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilløftere som har gått et stykke har en tendens til å lekke ut olje når motor står en stund. Som opelduude sier, når motor startes fylles de opp igjen (når oljetrykk er oppnådd) og tikking forsvinner. Dette er helt ufarlig men vil forsvinne om løfterene byttes ut med nye.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens ! Jeg bruker castrol edge 5-30 olje-full syn....... Da høres det ut som det ikke er alvorlig. Quattro73: Men er det sånn at ventilløfterne bør byttes ? Eller er det ikke nødvendig i og med at det er ufarlig. Er vell også en del jobb å bytte de........

 

- Har ikke det problemet at oljelampe slår seg av og på. Den har aldri lyst i mitt eie. Bilen har forresten akkurat passert 200 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo relativt men jeg ser ikke på det som noen stor jobb å bytte løfterene, det er en enkel sak. I ditt tilfeller er det unødvendig å bytte, som sagt er det helt ufarlig om løfterene tikker noen sekunder etter oppstart. Dersom de tikker mer, som en stund/vekselvis inntil motor ble varm, da ville jeg byttet de.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Da tror jeg at jeg avventer med å bytte ventilløftere siden det er ufarlig da tikking kun er 3-6 sek etter kaldstart... Men dersom dette skal byttes, må man av med toppdeksel og så sitter de vell under kamaksel ? Går også selvfølgelig ann å bytte oljetrykksventilen (kan man gjøre dette fra under bilen, eller av med innsug? ) Bilen har gått 201 000 km :)

Slenger også inn et par andre spm....

1: Ville dere byttet oljerør som går fra motor til turbo, da det har vært et problem med koksing i disse røra som fører til turbohavari ? tenkte som en sikkerhet for at turbo skal vare en stund til....

2: Har også vært inne på tanken av å chippe. Noen erfaringer på denne motoren/ i hvilken grad er det skadelig/sliter mer på motor og div.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfterene sitter mellom kammene og ventilstammene, toppdeksel og kammer må ut for å bytte. Høres verre ut enn det er - faktisk. Men som sagt, dette trenger du ikke tenke på.

Oljerør til turbo trenger du nødvendigvis ikke bytte, men gjerne ta av og sjekk om det har full åpning, evt rens det om mulig.

Motoren er solid og tåler chipping, det motoren ikke liker er sjeldne oljeskift.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er ikke viskositeten så forferdelig viktig, det viktige er å bruke en bra olje som er tiltenkt turbomotorer, har god renseeffekt og bra smøreevne. Sistnevnte er ikke lenger lett å oppdrive, da må man over på racingoljer som har skiftintervaller på 3-5000 km.

Bruk 5W-30, 5W-40, 5W50, 10W-40, 10W-60 osv men skift olje og filter minst hver 10' km. Selv skifter jeg på 4-5'km men bruker til gjengjeld Pennzoil GT performance 25W-50 som er en mineralsk racingolje med utmerket smøreevne (1950 ppm sink/fosfor). En motor bør ha olje med minst 1500 ppm S/F, LL-oljer har ~600 ppm...

 

Hvilke oljer som er bra eller ikke skal jeg ikke gå inn på da det finnes like mange meninger som det finnes oljemerker ;) Men jeg bruker Pennzoil ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Biltema sin olje er nok ikke så ille som mange skal ha det til, men Shell sin holder jeg meg meget langt unna ;)

Fikk god pris på Shell Helix Ultra 5W-40 der jeg jobbet før, kr40/liter (koster 200+/liter på Shell) så prøvde den en gang på en av bilene. Den ble maks en måned gammel før den ble tappet, filter skiftet og motor flushet for å få ut all møkka ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår