Gå til innhold

A4 b5 1.8tq 2000 mod- tikking kun ved kaldstart .

Ranger emnet

jetengine

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Den oljeventilen behøves ikke og byttes, bare skru den inn igjen.

Den sitter under innsuget ja. Om du må av med innsuget vet jeg ikke, men jeg måtte av når jeg skulle gjøre jobben, da jeg har et gigantisk innsug (sugemotor).

Du kan samtidig sjekke veivhusventilasjon og andre slanger som er under innsuget.

Prøvde og kjøre med biltema olje, men da tikket den uansett, så den fikk kort levetid.

Og flushe motoren er ikke en dum ting, men vær obs på at oljesilen kan bli tett, men jeg har brukt det mange ganger uten problemer, min motor har godt 330000km nå.

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :) En ting er sikkert: Holder meg unna biltema og shell olje !

Tja, Biltema sin olje er nok ikke så ille som mange skal ha det til, men Shell sin holder jeg meg meget langt unna ;)

Fikk god pris på Shell Helix Ultra 5W-40 der jeg jobbet før, kr40/liter (koster 200+/liter på Shell) så prøvde den en gang på en av bilene. Den ble maks en måned gammel før den ble tappet, filter skiftet og motor flushet for å få ut all møkka ;)

Noe off-topic men håper det går bra...

Hvorfor liker dere ikke Shell olje? Spør bare fordi jeg fylte på en liter med det igår (5W-40) og ikke har så mye greie på motor ei heller erfaring med olje på min A4 B5 :)

Audi A4 (B5 Full facelift) Stasjonsvogn 1999, 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring av Shell olje er at den ikke holder seg like bra som en ordentlig olje + at den taper seg raskere en mange andre oljer.- Hvertfall min erfaring med Shell, og tror flere har opplevd det samme. For meg er gode oljer Castrol, Valvoline, Mobile, Pennzoil, Agip mm..... Disse har jeg god erfaring med og ser også at mange bruker olje fra de overnevnte. Men som nevnt i tråden tidligere: Olje og hvilket merke som er best kan disktures uendelig. Men det viktigste: kjøp en olje som har gode smøreegenskaper og er full syntetisk ;) Mener også at en ikke longlife olje smører bedre ( Ikke longlife olje har kortere skiftintervaller), men det kan sikkert noen med mer kunnskap om olje enn meg svare på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All Shell-olje er hygroskopisk, akkurat som bremsevæsken. Det er ikke få ganger jeg har sett motorer med "majoneslag" under toppdeksel, under påfyllingslokket, på peilepinnen, i veivhusventilasjon osv. Dette er emulsjon, altså en blanding av vann og olje, og når det blir kaldt så fryser det til is, da med de kjekke ulempene det medfører ;) Fellestrekket er oljen - fra Shell.

Har selv opplevd dette da jeg for første (og eneste) gang prøvde Shell-olje. Kjørte i et par uker og antok først at toppakning var defekt, men broren min hadde sett dette før... Kjører du med Shell-olje var det første spørsmålet derfra. Joda, tappet møkka av, rengjorde alt innvendig og fylte da på Mobil1 5W-50, problemet kom aldri tilbake :)

LL-olje bør unngås, kjøp heller "normal" olje og bytt tre ganger så ofte. Blir sikkert samme pris til slutt og motor har det veldig mye bedre. Og jevnt over, men ikke alltid, så har mineralsk olje mye bedre smæreevne enn syntetisk - når den er ny. Er derfor den også bør skiftes hyppigere enn syntetisk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...